Фінансовий прогноз для Росії на 2019 рік залишається предметом дискусій для багатьох економістів, політиків і чиновників. Міністерство економічного розвитку РФ (Мінекономрозвитку) традиційно публікує офіційний прогноз розвитку країни на майбутні роки. Він включає в себе сприятливий, т.зв. «Інерційний» (найбільш імовірний) і негативний сценарії.
Крім того, прогнози економіки і фінансів публікують різні академічні та міжнародні організації (Світовий банк, глобальні рейтингові агентства та ін.). Так як всі ці установи зазвичай використовують офіційні дані, то їх прогнози істотно не відрізняються, хоча можуть мати окремі відхилення, спеціальні оцінки та додаткові сценарії.
Що визначає фінансовий прогноз для країни
Серед головних чинників фінансової та соціально-економічного розвитку Росії в 2019 році слід назвати наступні:
- Зміна світових цін на основні сировинні товари, головним чином, нафта і природний газ. Незважаючи на всі розмови про диверсифікацію економіки саме ціни на ці товари визначають доходи держави, підприємств і населення країни. Поки вони знаходяться на досить високому рівні, але їх значна (і важко передбачувана) зниження може привести до швидкого погіршення ситуації.
- Внутрішня і зовнішня політика влади. Значне підвищення податків, надлишкова емісія грошової маси, заборона на операції з іноземною валютою, відтік капіталу, а також різке посилення конфронтації з іншими країнами можуть спровокувати серйозний соціально-економічна криза.
- Глобальна торгова війна. Нарощування протекціоністських заходів (підвищення ввізних мит і т.п.) між найбільшими країнами світу (США, Китай, Японія, країни ЄС) може привести до занепаду світової торгівлі і до уповільнення темпів зростання глобальної економіки. Швидше за все, це підштовхне до зниження цін на основні сировинні товари і негативно позначиться на ситуації в Росії.
Ключові показники на 2019 рік
На підставі даних Мінекономрозвитку ( «інерційний» сценарій), Міністерства фінансів і Центрального банку можна скласти таблицю основних показників, що характеризують економіку і фінанси Росії в 2018-2019 роках.
ВВП в поточних цінах, трлн рублів | 100.5 | 106.2 |
Зміна реального ВВП,% | 1.9 | 1.4 |
Індекс споживчих цін,% на кінець періоду | 3.1 | 4.3 |
Середній курс долара США до національної валюти | 60.8 | 63.2 |
Зміна реальної зарплати,% до попереднього року | 6.3 | 0.8 |
Експорт товарів, млрд доларів | 440 | 445 |
Імпорт товарів, млрд доларів | 275 | 290 |
Доходи федерального бюджету,% до ВВП (без урахування регіональних і місцевих бюджетів) | 17 | 19 |
Дефіцит федерального бюджету,% до ВВП (без урахування регіональних і місцевих бюджетів) | 1.4 | 0.6 |
Зовнішній борг, млрд доларів (на 1 січня 2018 роки) | 519 | н.д |
Золотовалютні резерви, млрд доларів (на 1 січня 2018 роки) | 433 | н.д. |
За офіційним прогнозом федерального уряду номінальний ВВП РФ в 2019 році збільшиться до 106 трлн рублів, однак його реальне зростання сповільниться до 1,4%. Це нижче передбачуваних темпів зростання ВВП в 2018 році і значно нижче темпів зростання глобальної економіки (3-4% на рік за більшістю прогнозів). Таким чином, частка Росії в світовому ВВП продовжить скорочуватися. Інфляція, яка вимірюється за індексом споживчих цін в 2019 році, прискориться до 4,3%, а середній курс долара США перевищить 63 рубля.
Більшості населення Росії не слід очікувати збільшення своїх доходів. Згідно з прогнозом, зростання реальних зарплат жителів країни складе всього 0,8% по відношенню до 2018 року.
Експорт та імпорт товарів в 2019 році приблизно залишиться на стабільному рівні, хоча влада пророкують невелике збільшення імпорту і, як наслідок, зниження позитивного сальдо торгового балансу. Однак слід пам’ятати, що цей прогноз заснований на збереженні нинішніх цін на нафту та інші основні сировинні товари, що експортуються з Росії.
Міністерство фінансів обіцяє збільшення доходів федерального бюджету в 2019 році як в абсолютних цифрах, так і щодо ВВП (з 17% до 19%). Одночасно передбачається скоротити дефіцит бюджету, тобто перевищення витрат над доходами. У 2018 році він складе за попередніми даними 1,4%. Ці показники не враховують дефіцит регіональних і місцевих бюджетів. Підставою для збільшення доходів і скорочення дефіциту федерального бюджету стане зростання податків (ПДВ з 18% до 20%, можливе збільшення податку на доходи фізичних осіб та ін.). Крім того, заплановане поступове підвищення пенсійного віку для чоловіків і жінок дозволить скоротити дефіцит бюджету Пенсійного фонду РФ, який покривається федеральним урядом. Це міра на думку влади знизить надлишкове навантаження на економіку і позитивно позначиться на державних фінансах.
На початок 2018 року сумарний зовнішній борг РФ, включаючи зобов’язання державних корпорацій і банків, склав 519 млрд доларів США. Це більше ніж розмір золотовалютних резервів країни на ту ж дату (433 млрд доларів). Значна частина зовнішнього боргу повинна буде виплачена в 2019 році, хоча Центрабанк і уряд РФ запевняють, що не бачать тут жодних проблем. Слід зазначити, що з урахуванням напруженої зовнішньополітичної ситуації можливості влади для реструктуризації іноземних позик вкрай обмежені.
Експерти Вищої школи економіки називають офіційний прогноз фінансів в Росії на 2019 рік надмірно оптимістичним. На їхню думку, навіть при збереженні нинішніх, досить високих цін на експортовані з країни сировинні товари зростання реального ВВП виявиться близьким до нуля. Вжиті владою заходи стабілізують показники державних фінансів, але на економіку в цілому нададуть швидше негативний вплив. Майже всі внутрішні інвестиції здійснюються за рахунок державних грошей і малоефективні. На думку незалежних експертів, в наступному році в РФ також продовжиться тенденція до збільшення прихованого безробіття та неформальної зайнятості населення.