Перевищення витрат над доходами в регіонах покривається за допомогою позик або дотацій з федерального бюджету. Розподіл цих дотацій по регіонах Росії в 2019 році (як і в минулі роки) є заплутаним і непрозорим процесом, який складно аналізувати навіть фахівцям.
Від чого залежить розмір дотацій
Існує кілька показників або нормативів, на які орієнтується уряд Росії при розподілі фінансової допомоги регіонам. Головні з цих показників:
- Рівень валового регіонального продукту (ВРП) на душу населення. Він визначає дотації на «вирівнювання». Чим менше ВРП, тим більше виплат отримує суб’єкт.
- Розмір дефіциту регіонального бюджету. Від нього залежать дотації на «збалансованість».
- Масштаб боргового навантаження, тобто розмір боргу суб’єкта РФ в абсолютних і відносних цифрах.
- Статус регіону. Національні республіки в складі РФ традиційно можуть розраховувати на більший обсяг допомоги від центральної влади, ніж «прості» краю і області.
На додаток до вищеназваних показниками на розподіл виплат регіонах Росії впливають безліч інших факторів. Перш за все, має значення політичний «вага» глави суб’єкта і його особисті відносини з вищими федеральними чиновниками. Крім формальних міжбюджетних трансфертів (вони є безкоштовними і безоплатними) в Росії існують державні кредити, а також «цільові» кошти, що виділяються територіям в рамках різних федеральних програм розвитку і т.п.
Розмір дотацій в 2019 році
Розмір трансфертів між федеральним і регіональними бюджетами визначається законами РФ і постійно коригується урядом. Найбільші дотації на «вирівнювання» (основна частина всієї міжбюджетної допомоги) отримують суб’єкти з низьким ВРП на душу населення. Зокрема, в 2019 році серед «лідерів» за обсягом таких дотацій представлені наступні території.
республіка Дагестан | 50.2 |
Камчатський край | 34.4 |
Чеченська Республіка | 22.3 |
Республіка Саха (Якутія) | 22.2 |
Алтайський край | 16.5 |
Республіка Бурятія | 14.3 |
Республіка Тива | 14.3 |
Республіка Крим | 14.1 |
Ставропольський край | 11.6 |
Республіка Алтай | 9 |
Джерело: Міністерство фінансів РФ (попередні дані)
Не мають права на дотації «вирівнювання» суб’єкти РФ з високим ВРП на душу населення. Серед них Москва, Санкт-Петербург, Республіка Татарстан, Сахалінська, Свердловська і Тюменська області, Ямало-Ненецький і Ханти-Мансійський автономні округи. Однак всі ці регіони можуть отримувати інші фінансові трансферти і допомогу з федерального бюджету.
Крім дотацій на «вирівнювання» в Росії існують значні виплати на «збалансованість». Вони залежать від передбачуваної величини дефіциту регіонального бюджету та інших показників, які влада країни вважають за краще не розшифровувати. Головними одержувачами такого виду допомоги вже традиційно є Чечня і Крим.
Ряд регіонів Росії в спробі фінансувати свої витрати вдаються до позик, як державним, так і комерційним. Державні позики також надаються суб’єктам федеральним урядом, але на відміну від безоплатних дотацій, вони є платними і теоретично підлягають поверненню через певний термін. За словами відомого експерта з регіональної політики в Росії, професора МГУ Н.В. Зубаревич отримання пільгових державних кредитів владою суб’єктів давно перетворилося «на бої без правил».
У разі якщо регіон не може розплатитися за своїми боргами в ньому вводиться т.зв. «Казначейське спостереження». Фактично це означає зовнішнє управління фінансами таких територій-банкрутів з боку федеральних властей. У 2018 році «казначейське спостереження» було введено в Хакасії і Костромської області. Ще раніше, в 2015 році влада Новгородської області відмовилися повертати великий кредит комерційному банку, що зажадало втручання центрального уряду.
Найбільше боргове навантаження в 2018 році мали Карелія, Кабардино-Балкарія, Мордовія, Хакасія і Костромська область. У всіх цих регіонів сумарний розмір заборгованості перевищує їх сукупні доходи, взяті без урахування федеральної допомоги.