У минулому році цифри на інформаційних табло заправних станцій змінювалися з постійною регулярністю. Бензин дорожчав такими швидкими темпами, що це викликало хвилю обурення в терплячому російському суспільстві. У 2019 ціни вже трохи повільніше, але все так само вірно продовжують повзти вгору. При цьому заголовки новинних блоків не перестають пістрявити повідомленнями про падіння світових цін на нафту. Чому зниження вартості «чорного золота» має зворотний ефект для цін російського палива цікаво не тільки автолюбителям, але і всім громадянам Росії.
З чого складається ціна на бензин
Механізм ціноутворення моторного палива не так-то простий, як здається на перший погляд. Некомерційна організація «Російський паливний союз» відкриває завісу таємниці і розповідає про всіх складових кінцевої вартості літра бензину:
- Собівартість видобутку нафти. Геологічна розвідка, буріння свердловин, викачування корисних копалин з надр землі і все це не в найсприятливіших кліматичних умовах-перший етап на шляху отримання палива. При всій складності процесу частка його в ціні становить всього близько 10%.
- Транспортування і переробка. Перевезення сировини до нафтопереробних заводів теж коштує грошей. При будь-якому виді транспорту (автоцистерни, ж / д вагони або танкери) ця складова займає не більше 1% від вартості бензину. Заводи з переробки використовують різні способи трансформації нафти в кінцевий продукт і отримують за це близько 9% від ціни палива.
- Витрати на утримання АЗС. Чи не більше 11% від роздрібної вартості бензину припадають на будівництво та утримання заправних станцій.
- Виручка в оптовій і роздрібній торгівлі. Всі, хто бере участь у видобутку, перевезенні, транспортуванні нафти і продажу переробленого продукту роблять це, в тому числі і для отримання прибутку. Сукупний прибуток в цінах на російських заправках становить близько 20%.
- Податки і акцизи. Податок на видобуток корисних копалин, ПДВ, податок на прибуток, акцизи та інші збори, які поповнюють бюджет держави, складають «левову частку» у вартості бензину.
Чи не складно помітити, що реальна собівартість бензину — це лише одна третина від його ринкової ціни. Тобто гроші автолюбителів за три чверті кожного проданого літра палива йдуть державі, а не нафтогазової компанії і не АЗС.
Цікаво. Один літр бензину в Німеччині коштує близько 1,3 євро або 100 російських рублів. Така ціна на автомобільне паливо цілком влаштовує європейців. Пояснення цьому дуже простое- середня заробітна плата громадян Німеччини близько 2300-2500 євро, що в перерахунку на вітчизняні гроші становить 170-200 тисяч рублів.
З чим пов’язано подорожчання бензину
Ознайомившись зі структурною складовою вартості бензину стає зрозуміло, чому нафтогазові компанії в один голос стверджують, що вони не грають вирішальну роль у формуванні ціни на паливо в 2019 році. Доцент кафедри ФФБД РАНХиГС Сергій Хестанов теж пояснює, що дорожчає бензин зовсім не з вини нафтовиків. Так як видобувні компанії на сьогоднішній день лише непрямим чином можуть незначно впливати на цінову політику в паливній галузі. За словами Сергія Олександровича та інших провідних економістів РФ, на ціну бензину в більшій мірі впливають такі чинники:
- Знецінення нафти. Поповнення російського бюджету все ще занадто тісно зав’язано на прибутку нафтогазових компаній. Тому зниження цін на експортну нафту відразу відчувається дефіцитом доходів. Щоб їх компенсувати уряд підвищує акцизні збори, що в кінцевому підсумку відбивається в ціні за літр пального.
- Перспективи експорту. Продавати нафту «за дорого» іншим країнам дуже вигідно. В результаті пропозиція внутрішнього ринку знижується, а попит при цьому залишається на колишньому рівні. Згідно із законом економіки «попиту та пропозиції» ціни починають повзти вгору. Особливо гостро це простежується в літній сезон, коли попит на бензин збільшується в рази.
- Жорстка податкова політика. Постійне збільшення податкового навантаження одна з найважливіших причин подорожчання бензину.
Крім того, на думку віце-президента Російського паливного союзу Євгена Олександровича Аркуша бензин дорожчає через ослаблення російського рубля, коливання цін на нафту і західних санкцій.
Євген Аркуша
Про невдоволення населення цінами на паливо глава держави дізнався з численних протестів і навіть прямих звернень. Володимир Путін обґрунтував вартість бензину наступним: «Це пов’язано з багатьма факторами. Ціна визначається і зовнішньою кон’юнктурою, і, якщо у нас вільний ринок, то ми принципово не можемо свої ціни тримати по-іншому, ніж в сусідніх країнах. Інакше нам потрібно буде просто створювати нову залізну завісу ». Але слідом за заявою уряд прийняв рішення втрутитися в контролювання цін на пальне. Результатом стала угода про «заморожування» цін до 31 березня 2019 року.
Для довідки. Рішення про необхідність додаткових заходів щодо запобігання різкого збільшення цін на бензин і дизельне паливо було прийнято 31 жовтня 2018 року на нараді Уряду з нафтовими компаніями. Домовленість знайшла форму угоди, яку підписали ФАС, Міненерго і направили в найбільші нафтові кампанії. Оформлення договірних документів покладеним порядком зайняло якийсь час, але діяти договір почав вже з 1 листопада, ще до його повного підписання.
Варіанти розвитку подій після 31 березня 2019 року
Існують різні прогнози експертів з приводу розвитку подій після закінчення дії угоди. Більшість аналітиків схиляються до того, що підвищення цін не перевищить рівня запланованої урядом інфляції. Тобто подорожчання складе не більше 4.3% і буде поступовим. Такої ж думки дотримуються представники нафтових компаній.
З песимістичних прогнозів експертів випливає, що після закінчення «заморозки» бензин може подорожчати вже за перший квартал на 7-10%. А до кінця 2019 року вартість російського палива може перевалити за сто рублів. У «Роснефти» спростовують такий варіант розвитку подій. Представники нафтової компанії запевняють, що вартість бензину марки Аі-95 навряд чи перевищить 50 руб. У цій же ціновій категорії залишаться дизельне паливо і бензин марки Аі-92.
Володимир Путін про підвищення цін на бензин в 2019 році: відео