Зважена і раціональна податкова політика — це незмінна складова стратегії розвитку Росії на 2019-2020 роки. Під цим розуміються будь-які дії держави в сфері оподаткування, які здійснюються в рамках раніше затвердженого плану. Відповідно до положень Бюджетного кодексу, їх розробкою займається Мінфін, який розраховує оптимальний рівень податкового навантаження і, виходячи з зовнішніх і внутрішніх економічних факторів, стверджує реалізацію низки заходів на певний період.
Податкова політика на 2019- 2020 рр. — це публічна інформація, яку Мінфін розміщує на своєму сайті (як правило, це відбувається до початку наступного року). Спираючись на ці відомості, можна зрозуміти, які будуть створені фіскальні умови для розвитку приватного бізнесу, який набір інструментів буде використовуватися для скорочення тіньового сегмента, чи вдасться повністю збалансувати бюджети і які законодавчі нововведення будуть прийняті для вирішення таких завдань.
Скорочення тіньового сегмента
Отримання прибутку поза оподаткуванням — це вкрай актуальна проблема для економіки країни. Підприємства та фізособи, які не платять фіскальні платежі, які не беруть безпосередньої участі у формуванні бюджету, внаслідок чого спостерігається явний дефіцит його дохідної частини. Але Мінфін має намір боротися з тіньовим сегментом, використовуючи всі доступні йому інструменти і методи, навіть якщо для цього доведеться внести зміни до чинного закону. З цією метою в рамках реалізації податкової політики на 2019-2020 роки будуть використані такі заходи:
- перехід на онлайн-каси в роздрібній торгівлі, за рахунок чого продавці втратять можливості приховувати свої продажі. При використанні таких кас платіжні дані миттєво передаються в ФНС, які фіксують платежі;
- посилення митного контролю, для чого буде створена єдина система «простеження» продукції від моменту надходження для оформлення і до продажу кінцевому користувачу (планується запуск пілотного проекту);
- формування нового держреєстру актів цивільного стану;
- створення єдиного федерального регістра, в якому будуть акумульовані відомості про громадян;
- запуск автоматичного обміну податковими даними, внаслідок чого буде складніше ухилитися від сплати обов’язкових зборів і платежів і т. д.
Зміни в оподаткуванні
Створюючи сприятливі умови для розвитку малого і середнього бізнесу, Мінфін має намір повністю систематизувати процес справляння фіскальних зборів та упорядкувати оподаткування. Для цього в ході виконання тез податкової політика РФ на 2019-2020 роки планується:
- провести ревізію всіх обов’язкових зборів і виявити неподаткові платежі, які фактично мають податкову природу для подальшого включення їх до Кодексу;
- удосконалити трансферне ціноутворення, щоб відмовитися від контролю за цінами по операціях підприємств, які здійснюють свою діяльність на території одного регіону країни;
- надати пільги з оплати податку на прибуток платникам податків певних суб’єктів РФ, а також змінити порядок розрахунку таких платежів;
- удосконалити методику справляння ПДВ;
- підвищити акцизи на тютюнову продукцію і вина, попередньо виключивши можливість маніпулювання запасами вже готової до продажу продукції (коли в очікуванні зміни акцизів виробники накопичують на складах запаси алкогольних (тютюнових) виробів);
- ввести податок на нерухоме майно, яке належить фізособам, які не оформили належним чином право власності;
- провести роботу над ПВКК, сформувати визначення терміна «ділянку надр», розробити методику, завдяки якій можна буде збільшити обсяг надходжень до бюджету без введення додаткового податкового навантаження на нафтовидобувні компанії;
- удосконалити податкове адміністрування, провести роботу з розрахунку адекватного розміру пені для юросіб;
- підготувати базу для поетапного скасування діючих пільг і т. д.
З іншого боку, для нафтовидобувних підприємств буде розроблена альтернативна система оподаткування — НДД (податок на доданий дохід). В першу чергу це торкнеться пілотних об’єктів, які розташовані на місці зрілих і нових родовищ. При цьому податковою базою буде вважатися прибуток від видобутку вуглеводнів за вирахуванням сукупних витрат по розробці цих надр. Передбачається, що ставка по НДД складе близько 50%.
Інший напрямок
Не залишить без уваги Мінфін і фізичних осіб, на що вказують інші положення затвердженої податкової політики РФ на 2019-2020 роки. Основне завдання в цьому напрямі — це скорочення числа неофіційно працевлаштованих осіб та самозайнятих громадян, які надають послуги або продають товари, що не оплачуючи фіскальних платежів. З цією метою Міністерство фінансів України планує:
- уточнити діючий перелік видів діяльності платників ССО (за реєстром), щодо яких може використовуватися більш вигідний тариф нарахування страхових внесків;
- проаналізувати доцільність надання пільг самозайнятою громадянам (до кінця 2018 року ці фірми вже були звільнені від сплати страхових внесків і ПДФО);
- розширити коло осіб, щодо яких буде використовуватися ставка ПДФО в 0%;
- при підрахунку суми безнадійних боргів включати до їх складу заборгованості громадян, які отримали статус банкрутів, що дозволить зменшити обсяг оподатковуваної бази;
- спростити завдання по покупці онлайн-кас для індивідуальних підприємців на ЕНВД і ПСН, надавши їм можливість знизити суму податку, виходячи з того, що вартість одного апарату становить 18 тис. руб .;
- обмежити для ІП кількість об’єктів нерухомості (в тому числі, виходячи з сукупного розміру загальної площі), щодо яких може використовуватися ПСН при здійсненні діяльності по здачі в оренду житла або нежитлових приміщень.