Підсумкове твір 2018-2019 роки: список літератури, теми, напрямки, дата, критерії

У 2014 році з ініціативи Президента РФ було засновано ще одне атестаційну випробування — підсумкове твір. За статистикою минулих років, 94-96% учнів здають його успішно, проте, випускники та їхні батьки хвилюються і хочуть знати, чого очікувати. Щоб отримати «залік», треба ознайомитися з методичними і практичними рекомендаціями, а також вивчити список напрямків, що визначають тематику робіт в 2018-2019 році.

дівчина читає

Мета підсумкового твори

Якщо раніше всі учні, які пройшли шкільну програму, вільно могли приступати до здачі ЄДІ, то за новими правилами для допуску до атестаційних іспитів доведеться написати підсумкове твір. При цьому не має значення, який напрямок для надходження обрав майбутній абітурієнт — твір носить «надпредметні» характер, за словами фахівців ФІПІ.

А для тих школярів, які мають намір вступати на гуманітарні факультети, є ще одна причина написати його максимально добре. Деякі ВНЗ (на власний розсуд) оцінюють написане твір за певними критеріями, в результаті такої оцінки абітурієнт може заробити до 20 додаткових балів, які додаються до результату ЄДІ і істотно підвищують шанси на вступ.

Певні категорії учнів (з обмеженими можливостями, що проходять навчання дистанційно або в спецустановах) пишуть полегшений варіант — виклад.

Дати та правила проведення

Згідно із затвердженим регламентом, дата, коли буде писатися підсумкове твір — перша середа грудня 2018 року. Також визначено додаткові дати — перші середовища в лютому і травні 2019 року. Додаткові терміни призначені:

  • для тих, хто не зумів брати участь в написанні з поважних причин (хвороба, від’їзд і ін.),
  • для учнів, які отримали «незалік»;
  • для школярів, які були видалені з випробування за порушення дисципліни (в основному за користування «шпаргалками»).

Перездавати незадовільні результати можна два рази.

Важливо пам’ятати, що перед проходженням випробування необхідно написати заяву і подати його не пізніше, ніж за два тижні до зазначеної дати.

Дата напісаніяНеобходімо подати заяву (включно)
05.12.2018до 21.04.2018
06.02.2019до 23.01.2019
08.05.2019до 24.04.2019

Правила проведення

Написання ІС проходить в школі, де вчиться випробуваний. Пускати учасників в аудиторію починають з 9 години, а початок іспиту буде рівно о 10 годині. Розміщуються учні в шаховому порядку, кожен сидить одні за партою. До початку треба пройти інструкції, ксерокопії яких повинні лежати на кожному столі, і заповнити бланки. Відведений час складає 3 години 55 хвилин, спеціальні перерви не передбачені.

Кожному будуть видані бланки для заповнення та реєстрації, а також чернетки. Предмети, які можуть перебувати на столі:

  • напої або їжа, а також лікарські препарати для тих учнів, кому це необхідно;
  • чорна ручка (обов’язково гелева або капілярна, що не кулькова),
  • паспорт.

Ніяких матеріалів використовувати не можна — ні художню літературу, ні методичні посібники. Для перевірки правильності написання можна буде користуватися словником, які можна взяти у членів комісії.

Порушення цих правил спричинять видалення з іспиту без будь-яких попереджень, тому не варто зайвий раз ризикувати.

Список книг на підсумкове твір

Методичні рекомендації

Загальний регламент написання підсумкового твори 2018-2019 року не відрізняються від минулих років. Учень повинен продемонструвати здатність міркувати і спиратися на літературні твори, робити висновки. Важливо також, щоб робота була написана саме на обрану тему, а не замінена схожою, до якої готувався випускник.

Зверніть увагу на логічність побудови мови: причетні і дієприслівникові обороти, безособові пропозиції можуть призвести до помилки. Всі фрази, в яких ви сумніваєтеся, краще переписати інакше.

обсяг

Рекомендований обсяг дорівнює 350 слів, мінімум — 250 слів. Приводи й союзи теж входять в загальну кількість. Роботи з меншою кількістю слів автоматично отримують «незалік», тому обов’язково треба набрати необхідну кількість, хоча б за рахунок вступних слів. З огляду на, що твір в ЄДІ становить 150-300 слів, а часу на цю частину відведено набагато менше, 350 слів цілком реальний обсяг для будь-якого випускника.

план

Твір пишеться за таким алгоритмом:

  • вступ — близько 75 слів: тут можна позначити актуальність теми (чому вона важлива і в наші дні), або розповісти про те, що до неї зверталися багато авторів і сформулювати тезу;
  • основна частина — близько 200 слів, бажано розділити на 2 або три абзаци; міркування має будуватися з опорою на літературний матеріал;
  • висновок — близько 75 слів, підводяться підсумки написаного, тут можна висловити власну думку, але воно повинно спиратися на наведені аргументи.

Школярі пишуть підсумкове твір

аргументи

У підсумковому творі 2019 роки треба навести не менше одного аргументу з літературного твору, краще — два. Роботи без опори на художній матеріал отримають «незалік». При цьому методисти з ФІПІ кажуть, що джерело не важливий. Це може бути будь-який твір російського або закордонного автора, в прозі або у віршах, в жанрі щоденників або мемуарів, а також усна народна творчість (епос, билина і т.д.), крім прислів’їв і приказок.

У більшості випадків радять посилатися на твори шкільної програми, так як цей матеріал повинен бути добре відомий випробуваним, але можна вибрати й інше джерело.

Банк аргументів можна скачати тут

Напрямки тим і рекомендована література

1 вересня 2018 року стали відомі напрямки тим підсумкового твори. Всього підготовлено п’ять напрямків, як і в минулому році. Конкретні теми будуть опубліковані в день випробування, їх вишлють в усі освітні установи, вчителі повинні будуть роздрукувати їх або написати на дошці.

На кожне з представлених напрямків буде дана одна тема, тобто можна буде вибрати будь-яку з п’яти запропонованих. У минулому році теми розрізнялися по Федеральним округах, але були загальні для регіонів, швидше за все, в цьому році буде аналогічний порядок.

Батьки і діти

Представники ФІПІ коментують, що ця тематика зачіпається в багатьох творах і розкривається по-різному: в відносинах деяких героїв ми бачимо гармонію і спадкоємність, інші персонажі конфліктують один з одним.

Список літератури:

  • «Дитинство», «Війна і мир» Л. Н. Толстого.
  • «Гамлет», «Ромео і Джульєтта», «Король Лір» В. Шекспіра.
  • «Тихий Дон» М.А. Шолохова.
  • «Звичайна історія» І.А. Гончарова.
  • «Географ глобус пропив» А. Іванова.
  • «Лихо з розуму» А.С. Грибоєдова.
  • «Капітанська дочка», «Станційний доглядач» А.С. Пушкіна.
  • «Тарас Бульба» Н.В. Гоголя.
  • «Батьки і діти» І.С. Тургенєва.

Школярі пишуть підсумкове твір

Мрія і реальність

Розробники напрямки акцентують увагу на тому, що ці поняття випливають одне з іншого, але іноді протистоять один одному, а також на те, що мрія може підмінити реальність чи життя може погубити мрію.

Хрестоматійні твори з цієї тематики:

  • «Гранатовий браслет» А.І. Купріна.
  • «Два капітани» В. Каверіна.
  • «Мертві душі» Н.В. Гоголя.
  • «Дон Кіхот» М. Сервантеса.
  • «Мцирі» М. Ю. Лермонтова.
  • «Американська трагедія», «Сестра Керрі» Т. Драйзера.
  • «Обломов» І. А. Гончарова.
  • «Доля людини» М.А. Шолохова.
  • «На дні» М. Горького.
  • «Червоні вітрила» А. Гріна.
  • «Три сестри» А.П. Чехова.

Помста і великодушність

Педагогами ФІПІ пояснюється, що учні можуть міркувати на тему морального вибору і над тим, чим він обумовлений: особистісні якості персонажів або властивості, нав’язані середовищем (ззовні).

література:

  • «Дубровський», «Капітанська дочка» А.С. Пушкіна.
  • «Помста» А.П. Чехова.
  • «Доля людини», «Тихий Дон» М.А. Шолохова.
  • «Людина, яка завжди сміється», «Собор Паризької богоматері» В. Гюго.
  • «Сотников» В. Бикова.
  • «Василь Тьоркін» А.Т. Твардовського.
  • «Війна і мир» Л. Н. Толстого.
  • «Біси», «Ідіот» Ф.М. Достоєвського.

Школярі пишуть підсумкове твір

Мистецтво і ремесло

Тут можна як протиставляти, так і пов’язувати ці поняття, звертаючись до досвіду літературних героїв. Пропонується поміркувати над природою таланту і важливістю старанного навчання.

література:

  • «Моцарт і Сальєрі», «Євгеній Онєгін» А.С. Пушкіна.
  • «Чайка», «Будинок з мезоніном» А.П. Чехова.
  • «Майстер і Маргарита», «Собаче серце» М.А. Булгакова.
  • «На дні» М. Горького.
  • «Війна і мир» Л. Н. Толстого.
  • «Переможець» А. Гріна.
  • «Сліпий музикант» В. Короленка.
  • «Останній лист» О. Генрі.
  • «Посмішка» Р. Бредбері.
  • «Картина» Л. Граніна.

Доброта і жорстокість

Ще один напрямок, який зачіпає вічні проблеми двох моральних «полюсів» — добра і гуманності, з одного боку, агресії і руйнування з іншого боку.

література:

  • «Матренин двір», «Один день Івана Денисовича» А.І. Солженіцина.
  • «Капітанська дочка», «Євгеній Онєгін», «Дубровський» А.С. Пушкіна.
  • «Леді Макбет Мценського повіту» Н.С. Лєскова.
  • «Гроза» Н.А. Островського.
  • «Знедолені» В. Гюго.
  • «Злочин і кара», «Ідіот» Ф.М. Достоєвського.
  • «Війна і мир», «Анна Кареніна» Л. Н. Толстого.
  • «Олеся», «Гранатовий браслет» А.І. Купріна.
  • «Тихий Дон» М.А. Шолохова.
  • «Дитинство», «На дні» М. Горького.

Дівчина в окулярах читає книгу

Які можуть бути теми

Коментарі фахівців ФІПІ і досвід минулих років дозволяють припустити приблизні варіації тем. Більшість з них звучить як питання, деякі — як тези або цитати, інші ґрунтуються на протиставленні понять. Причому не обов’язково погоджуватися з запропонованими тезою — учень може побудувати свою роботу «від зворотного», тобто доводити протилежну точку зору. У побудові тим педагоги будуть спиратися на зрозумілість і доступність тези для школярів.

Можливі теми підсумкового твори 2019:

  • Чому виникає конфлікт поколінь?
  • Чи можуть діти вчити батьків?
  • «Людина без мрії, як птах без крил».
  • Заповітна мрія і жорстока реальність.
  • Як ви розумієте цитату «солодка помста — це прощення»?
  • Помста — прояв сили або слабкості?
  • Що важливіше — мистецтво чи ремесло?
  • Чи може творець бути ремісником?
  • Що дає людям мистецтво?
  • Добрими людьми народжуються чи стають?
  • Чи буває виправдана жорстокість?
  • Людина як втілення доброти і жорстокості.

критерії оцінювання

При аналізі підсумкового твори з літератури 2019 року в першу чергу будуть спиратися на відповідність двом вимогам, без дотримання яких робота не буде перевірятися далі і отримає «незалік»:

  • обсяг не менше 250 слів;
  • самостійно написаний текст (при підозрі на плагіат перевіряючі мають право звернутися до програм перевірки унікальності).

Якщо твір відповідає цим вимогам, далі її оцінюють по 5 критеріям. Обов’язково отримати «залік» за першими двома, а також по одному з трьох інших. Тобто, щоб робота отримала загальний залік, потрібно набрати не менше трьох «балів»:

  • Відповідність темі — обов’язково. Тут потрібно, щоб робота будувалася на розкритті заданого тези, а не підмінялася іншим. Використовуйте формулювання теми у вступі та в ув’язненні.
  • Наявність аргументів — обов’язково. Необхідно спиратися на літературний матеріал — розповідати про долю героїв, цитувати авторів, можна дати відсилання до символіки творів (наприклад, згадати палаюче серце Данко як символ любові до людей з «Баби Изергиль» Горького). В роботі повинно бути не менше одного аргументу.
  • Композиція і логіка. Заявлений у вступі теза повинна підтверджуватися або спростовувати аргументами. Щоб дотримати композиційні вимоги, постарайтеся дотримуватися плану.

Школярі пишуть підсумкове твір

  • Якість писемного мовлення. Тут важливо, щоб пропозиції будувалися правильно, без мовних помилок.
  • Грамотність. Тут дивляться на обсяг тексту і кількість помилок. Якщо на 100 слів припадає понад п’ять невідповідностей правилами (граматика і пунктуація) — виставляється «незалік». Краще подивитися скрутні моменти орфографії в словнику, а складні пропозиції спростити, якщо виникли сумніви.

Як нараховуються бали

Для вступників на гуманітарні напрямки важливо не тільки отримати загальний залік, а й набрати найбільшу кількість балів. Рособрнадзор рекомендував вузам аналізувати твори за такими вимогами:

Тема 1Заголовок 2Заголовок 3Заголовок 4Заголовок 5
kjlhjkyyuityuadczxc zxcsadfasedfsdfgsdf
mn, bnm,gjhkghjkvzxcvxzcg xcvvcbg sdf fsg
gjhkjbnm,nmbnmgvaszdf asdfdsfg sdfxcv xcv g
,bnm, bhjkgyuizxc zsdxfsert wertsdfg sdfg

практичні поради

Представники ФІПІ стверджують, що деякі абітурієнти використовують вигадані твори. Прочитайте при підготовці по 1-2 книги до кожного напрямку і спирайтеся на цей матеріал. Також не обов’язково залучати класику — можна звернутися до «Гаррі Поттеру», «Володаря кілець» і іншим популярним творам — в них можна знайти багато аргументів на поставлені запитання.

При написанні підсумкового твори в 2018-2019 році використовуйте таку методику:

  1. Виберіть із запропонованих тем ту, до якої зможете підібрати аргументи з літератури.
  2. Сформулюйте свою тезу або питання, на який будете відповідати. Наприклад, тема «помста — прояв сили або слабкості?». Тут можна доводити, що помста — доля слабких. Скажіть про це у вступі, а в основній частині приводите докази з творів.
  3. Наведіть один або два приклади з літератури (наприклад, вчинок Пугачова в «Капітанської дочці», який великодушно пощадив головного героя).
  4. Сформулюйте висновок, спираючись на наведені аргументи.
  5. Перечитайте написане на чернетці, перевірте всі скрутні моменти і перепишіть на чистовик.

Пропонуємо ознайомитися з кліше (набори фраз для побудови мови) до підсумкового твору 2019 року:

Ссылка на основную публикацию
Adblock
detector