Навчальний план — основний документ, який регламентує склад дисциплін, що вивчаються в конкретному навчальному закладі, кількість годин, відведених на вивчення кожного предмета, а також їх розподіл за роками та навчальним семестрах.
До початку навчального процесу кожен навчальний заклад стверджує свій навчальний план на майбутній 2018-2019 навчальний рік, відштовхуючись від рекомендацій, прописаних в федеральному базисному плані, який в свою чергу розробляє Міносвіти РФ.
Навчальні плани і їх особливості
Процес навчання і виховання підростаючого покоління повинен бути поетапним і послідовним, орієнтованим на індивідуальні особливості учня.
Сьогодні освіта в Росії розділене на такі ступені:
- дошкільний;
- молодша школа;
- Середня школа;
- старша школа;
- позашкільний;
- професійно-технічне;
- вища школа.
Важливо! Навчальні заклади, які належать до однієї ступені, можуть мати різні навчальні плани в залежності від профілю, регіональних особливостей та інших факторів, що впливають на структуру та наповнення навчального процесу.
Так, програма з певного предмету в загальноосвітній школі, гімназії та ліцеї може мати кардинальні відмінності як у кількості годин, відведених на вивчення дисципліни, так і в переліку досліджуваних тем.
Одним з найважливіших факторів, необхідних для успішної адаптації учнів, є спадкоємність між різними ступенями навчання, що і забезпечує єдиний для всіх базис, який адаптується під особливості конкретно взятого навчального закладу.
Вимоги до навчального плану
ФГОС містить докладні інструкції по розробці освітніх програм для навчальних закладів, що працюють в сферах початкової загальної, основної загальної та середньої загальної освіти. Даний документ є основним для всіх організацій, провідних освітню діяльність на території РФ, незалежно від регіональної приналежності і форми власності.
приблизний план
Розробляється Міністерства освіти та науки як основа для створення навчального плану, адаптованого до умов навчання в конкретно взятому освітньому закладі. Даний документ включає в себе дві частини:
- інваріантну;
- варіативну.
У першій частині фіксовані обов’язкові предмети і мінімальний обсяг часу, відведеного на їх вивчення. Це означає, що предмет не може бути виключений із програми, замінений іншою дисципліною або вивчений в меншому обсязі, ні за бажанням адміністрації, ні на вимогу батьків.
Предмети варіативної частини надають можливість формувати кожному закладу свою власну освітню лінію, максимально реалізуючи інтереси і потреби учнів. Годинники, які відведені на варіативну складову, можуть бути використані по-різному, допускається:
- збільшення кількості годин для профільних предметів;
- інтеграція навчальних курсів і дисциплін, не передбачених в основному документі;
- виділення годин на інші види діяльності учнів.
Важливо! Всі навчальні курси, які включає в себе навчальний, затверджений на 2018-2019 навчальний рік, є обов’язковими для всіх співробітників і учнів навчального закладу.
Основні документи
У процесі планування освітнього процесу для конкретно взятого навчального закладу РФ необхідно спиратися на такі документи:
- Закон «про освіту».
- ФГОС.
- Норми СанПіН.
- Типове положення про освітній установі.
- Накази Міністерства освіти та науки РФ: «Про ФКГОС», «Про застосування нових освітніх технологій», «Про федеральних навчальних планах».
- Лист з методичними рекомендаціями.
тонкощі планування
Для навчальних закладів в різних регіонах РФ також часто розробляються свої особливі плани вивчення державного та іноземних мов, а також деяких інших предметів, що враховують специфіку організації освітнього процесу. Так, в число предметів, що вивчаються можуть бути внесені предмети етнічної або релігійної складової, регіональні мови та інші дисципліни.
З 2016 року в федеральний реєстр також включені спеціальні програми для учнів з обмеженими можливостями. Залежно від стану здоров’я і ряду інших факторів, для таких учнів пропонують:
- домашнє навчання;
- розробку індивідуальних програм;
- освіту в спеціальних класах, організованих на базі загальноосвітніх або спеціалізованих навчальних закладів;
- програми адаптації до навчання у звичайних навчальних закладах РФ.
Пропонуємо дізнатися докладніше про те, що являє собою індивідуальний план навчання:
Складові навчального плану
В основному документі, який регламентує всі сторони діяльності освітнього закладу, повинні бути відображені такі важливі аспекти:
- структура навчального року;
- перелік предметів, що вивчаються;
- розподіл дисциплін з чітким зазначенням кількості годин і розподілу по роках;
- список позаурочних заходів: гуртків і секцій, конференцій і конкурсів;
- всі плановані позашкільні заходи;
- плани заходів, що проводяться в рамках контролю педагогічної діяльності;
- заплановане поповнення матеріально-технічної бази.
затвердження
Офіційно в розробці навчального плану для будь-якого освітнього закладу Росії можуть і повинні брати участь не тільки особи, що входять до кола адміністрації, а й педагоги, і представники батьківського комітету. Хоча, в реальності, більшість шкіл дуже неохоче змінюють що-небудь в уже усталеному роками плані роботи.
Але, незалежно від того, чи будуть істотні зміни в документі, або на новий навчальний рік план роботи залишиться колишнім, він повинен пройти три основних етапи:
- Обговорення та затвердження всередині навчального закладу з урахуванням федерального базисного плану, рекомендованого Міносвіти.
- Перевірка та затвердження документа спеціальною комісією.
- Затвердження начальником регіонального Управління освіти.
Після затвердження плану (як правило, не пізніше ніж за 1 місяць до початку навчального процесу), учнів і батьків повинні ознайомити зі змінами, якщо такі є. Одна з московських шкіл вирішила зробити це за допомогою відео виступу адміністрації: