Для батьків, які працюють повний робочий день, ГПД є життєвою необхідністю — адже заняття в початковій школі закінчуються в 12-13 годин. Сімей, які можуть дозволити собі послуги няні або користуються допомогою бабусь, не так вже й багато, а інші заздалегідь обмірковують варіанти, ніж будуть зайняті їхні діти після уроків в 2019-2020 навчальному році.
Завдання групи продовженого дня
Група продовженого дня в перших класах була повсюдно поширена за радянських часів. Після занять педагог, який найчастіше викладав у одного з початкових класів в паралелі, займався з учнями. У функції його входила і організація виконання домашнього завдання, і активний відпочинок, і організація творчого дозвілля.
Сьогодні функції продовженого дещо змінилися. Докладної законодавчої регламентації такої діяльності немає, в законі «Про освіту в РФ» група продовженого дня згадується тільки в пп.7 і 8 ст.66. Її роль визначається як «здійснення нагляду і догляду за дітьми». Сьогодні в більшості навчальних закладів ГПД виконує наступні завдання:
- Перебування дитини після занять в приміщенні, що відповідає вимогам безпеки і гігієни (найчастіше це навчальні класи, іноді використовуються додаткові приміщення для відпочинку).
- Забезпечення умов для активного і безпечного відпочинку (на вулиці).
- Залучення кваліфікованого персоналу.
- Організація розвиваючого і творчого дозвілля, а також виділення часу для самостійних занять.
Час перебування, як правило, обмежена 18 годинами, деякі діти залишаються до 14, інші до 16 годин, в залежності від можливості батьків. При цьому оплата може як відрізнятися в залежності від тривалості, так і бути єдиною незалежно від кількості фактично проведених годин.
види занять
Крім основного завдання — забезпечення безпеки дитини — багато шкіл пропонують також додаткові заняття. Вони можуть бути як освітньої, так і творчої спрямованості. Як правило, вихователь продовженої групи сам не веде такі гуртки, але проводжає і зустрічає підопічних. Подібні заняття проводяться на території школи і оплачуються окремо.
Важливим питанням для батьків є виконання школярами домашніх завдань в ці години. Прямого обов’язку забезпечити його виконання у вихователя немає. Якщо перебування в групі обмежується 2-3 годинами, то на самостійні заняття часу може не відводитися, якщо ж учень залишається до вечора, то виконання уроків стає необхідністю. Відповідальність за його виконання є обов’язком самого учня. На це відводиться спеціальний час, проте вихователь не зобов’язаний перевіряти правильність або пояснювати навчальний матеріал.
Плюси і мінуси
Перебування в групі продовженого дня має свої позитивні і негативні сторони. До плюсів можна віднести наступні моменти:
- на адаптацію до навчання у дитини більше часу і можливостей,
- він ближче знайомиться з іншими учнями і вчителями, викладають в продовженій групі,
- відвідування секцій і додаткових занять,
- активні ігри на свіжому повітрі поєднуються з творчими і навчальними заняттями.
Однак можна виділити і певні мінуси:
- дитині психологічно важко проводити стільки поза домом — адже школа відрізняється від садка насиченою навчальною програмою;
- за 7-8 годин дитяча нервова система перевтомлюватися, втома накопичується — наслідком чого стають вечірні істерики;
- граючи в класі після уроків, школяреві важче дотримуватися дисципліни під час занять.
У будь-якому випадку ухвалення рішення щодо відвідання групи продовженого дня залишається за батьками, які враховують індивідуальні особливості дитини.
функції вихователя
За радянських часів групу подовженого дня вів найчастіше один з вчителів. Однак сьогодні багато шкіл запрошують для цієї мети вихователя. У будь-якому випадку це має бути людина, що має педагогічну компетенцію, однак він не буде вести додаткові заняття, пов’язані з навчальною програмою.
Вихователь зобов’язаний:
- забезпечити безпеку вихованців,
- організувати їх самостійну і творчу діяльність,
- проводжати всередині школи на гуртки і секції,
- проводити прогулянки на шкільному дворі,
- за погодженням з батьками і адміністрацією школи учні можуть відвідувати театри і виставки.
Таким чином, ні роз’яснення навчального матеріалу, ні контроль за виконанням уроків у функції вихователя ГПД не входить.
вартість
Ціна, що виставляється за групу подовженого дня, обумовлена фінансовими можливостями освітньої установи. Всі бюджетні кошти, що виділяються школі, мають освітню цільову спрямованість. Оскільки завдання продовженого спрямовані, перш за все, на забезпечення безпечних умов для розвитку творчих та навчальних навичок, вони відносяться переважно до виховної діяльності.
Такі послуги розцінюються як додаткові. Відповідно до пп.8 ст.66 закону «Про освіту» керівництво школи має право встановити за них оплату. Будь-яких правил, що регламентують її розмір плати. Таким чином, скільки коштує ГПД в 201-2020 році, вирішує сама школа.
У деяких регіонах досі зустрічається безкоштовний формат. Це обумовлено, перш за все, бюджетною політикою — на фінансування ГПД повинні виділятися спеціальні засоби. Однак оскільки школи сьогодні повинні вийти на показник «самоокупності», велика частина навчальних закладів призначає плату за послуги ГПД. У деяких установах встановлена погодинна оплата, що зручно для батьків, які залишають дітей на 2-3 години.
При цьому ціни сильно розрізняються навіть в межах одного регіону. Наприклад, в Москві в 2018 році вартість варіювалася від 600 руб. до 15000 руб. Середня ж ціна для столиці склала 3000 руб. у місяць. Хоча в більшості регіонів середня вартість не перевищує 4000 руб., В окремих суб’єктах (Курська, Свердловська область) вона досягає 7-8 тисяч. Більшість батьків вважають таку суму невиправдано високою, враховуючи, що харчування і секції оплачуються окремо.
Зверніть увагу: якщо ГПД є платною, батьку повинен бути наданий договір про надання послуг. Цей документ є доказом того, що ці гроші мають цільове спрямування, крім того, там перераховані обов’язки сторін і надані послуги.