Стандарт загальної освіти, розроблений в Міносвіти, припускає вивчення другої іноземної мови — французької, німецької, іспанської або китайського — учнями 5-9 класів. Однак не всі навчальні заклади запровадили другу іноземну мову в школі в 2019 р Яких змін слід очікувати школярам та їхнім батькам у 2019-2020 році?
Поточна ситуація
Розмови про впровадження другої іноземної мови в школах ведуться давно, з 2010 року. Тому співробітники Міністерства освіти в своєму Листі № 08-1214 від 17.05.2018 р пояснили, що зміст освітньої програми розробляється і узгоджується кожним окремо взятим навчальним закладом самостійно, відповідно до ФГОС № 412 від 17.05.2012 р, затвердженим Наказами Міністерства освіти та науки РФ № 373 від 06.10.2009 р та № 1897 від 17.05.2012 р
При складанні навчального плану співробітники установ загальної освіти зобов’язані брати до уваги перелік дисциплін, обов’язкових до вивчення школярами відповідно до вимог ФГОС. Академічний мінімум для освітніх програм в Росії встановлюється ст. 12 і 28 ФЗ № 273 від 29.12.2012 р «Про освіту».
Відповідно до ФГОС до переліку обов’язкових дисциплін, які повинні викладатися в усіх школах, відносяться:
- російська;
- рідна мова;
- література;
- іноземний;
- друга іноземна мова;
- історія — загальна і Росії;
- математика — геометрія і алгебра;
- суспільствознавство;
- географія;
- основи духовно-моральної культури;
- музика;
- образотворчого мистецтва;
- ОБЖ;
- технологія;
- фізична культура;
- інформатика;
- фізика;
- біологія;
- хімія.
Якщо звернутися до п. 9.3. ФГОС № 413 від 17.05.2012 р з поточними коригуваннями від 29.06.2017 р, то можна помітити, що в розділ «Іноземні мови» включені такі предметні результати освоєння шкільних дисциплін, як:
- іноземний;
- друга іноземна — базового рівня.
Обов’язкове вивчення іноземної мови прописано і в ч. 1 розділу V Стратегії інноваційного розвитку РФ. За результатами освоєння програми учень повинен мати такі навички:
- здатності до комунікації;
- первинні знання про культурні особливості країн мов і вміння вибудовувати свою поведінку відповідно до норм, прийнятих в іноземній державі;
- вміти спілкуватися з носіями на пороговому рівні;
- використовувати навички пошуку інформації на англомовних (чи інших — в залежності від досліджуваної програми) ресурсах в освітніх цілях.
Незважаючи на вищевказані обставини, аж так 2019 р стандарти ФГОС Міністерства освіти та науки розглядалися навчальними закладами як акт, що носить чисто рекомендаційний характер. Директора ліцеїв, гімназій і шкіл самостійно приймали рішення про необхідність додавання тієї чи іншої програми в навчальний план.
Яких змін очікувати в 2019 році
Чи буде впроваджений в обов’язковому порядку друга мова в російських навчальних закладах — питання досить спірне. На підставі листа Міністерства освіти та науки № 08-1214 від 17.05.2018 р можна судити про те, що друга іноземна потрібно включити в стандарти загальної освіти і поширюватися на учнів 5-9 класів. Однак на практиці існує ряд труднощів, які заважають виконанню вимог Міністерства.
Основними проблемами, через які багато шкіл до сих пір не виконують вимоги ФГОС, є:
- нестача професійних кадрів;
- незгоду батьків з підвищенням навантаження на дітей;
- відсутність навчальних матеріалів і програм освоєння нової дисципліни;
- відсутність в затвердженому штатному розкладі вільного часу.
У зв’язку з вищевказаними обставинами, лист до сих пір носить рекомендаційний характер і, за станом на початок 2019 р другу іноземну мову так і не став обов’язковим елементом навчальної програми. Чиновники з Міністерства освіти тверезо оцінюють існуючу ситуацію і усвідомлюють, що в російських школах на сьогоднішній день не сформований штат компетентних педагогів, а також відсутня методична готовність для виконання стандарту ФГОС. А значить, у батьків є цілий рік для підготовки дітей до освоєння другої мови в 2020 р
Сьогодні рішення про те, яку іноземну стане обов’язковим до вивчення, приймає виключно Адміністрація навчального закладу. Найпопулярнішим залишається німецький в основному завдяки рекомендації Міносвіти РФ і програмою «Німецький — перший друга іноземна» з ініціативи Інституту Гете (при Посольстві Німеччини) і МАУПН.
У разі впровадження змін в 2020 році батькам першокласників не варто турбуватися про збільшення освітньої навантаження на їхніх дітей. Справа в тому, що зміни будуть впроваджуватися поетапно. З 1 класу діти, як і раніше, буду вивчати тільки англійську або німецьку в якості основного, а з 5 класу почнуть освоювати другої мови. Йдеться про загальноосвітні школи, без поглибленого вивчення мов.
Якщо дитина в 2020 р піде в 6 клас, то навіть при впровадженні нового освітнього стандарту зміни його не торкнуться, так як програма навчання другої іняза розрахована на 6 років, тобто для дітей з 5 по 11 клас включно. При цьому потрібно розуміти, що згідно «диференційованого підходу» кожен регіон може самостійно прийняти рішення про обсяги дисциплін: все буде залежати від місця проживання сім’ї.