Всі іспити за 4-й клас здані, і ваш малюк успішно завершив навчання в молодшій школі — саме час дізнатися, які обов’язкові предмети буде вчити дитина в 5 класі і які додаткові курси можуть пропонувати учням школи в 2019-2020 навчальному році.
Федеральний базового навчального плану
Всі освітні установи РФ складають свої робочі плани, спираючись на приблизний (базисний) план, розроблений Міносвіти. У цьому документі чітко прописується перелік предметів і кількість годин, що відводяться для їх вивчення в тому чи іншому класі.
Приблизний навчальний план включає в себе:
- інваріантну складову (Список дисциплін, обов’язкових для вивчення у всіх школах РФ);
- варіативну складову (Курси, які школи можуть включати або не включати в навчальне навантаження в залежності від профілю навчання);
При плануванні навантаження для учнів 5-х класів керівництво шкіл і гімназій відштовхується від даних, наведених в базисному плані для V-IX класів. При цьому за освітніми установами РФ закріплено право розподіляти навчальне навантаження в рамках реалізації принципів диференціації та варіативності при модульному навчанні.
При цьому обов’язково повинні бути дотримані такі співвідношення:
- не менше 75% — федеральний компонент;
- не менше 10% — національно-регіональний компонент;
- не менше 10% — компонент освітнього закладу.
Годинники, відведені на національно-регіональний і власний компонент школи, можуть бути використані для введення додаткових годин з профільних дисциплін.
Згідно з нормами річне навчальне навантаження в 5-х класах не повинна перевищувати:
5-днювання | 6-дневка | |
Федеральний компонент | 805 годин | 805 годин |
регіональний компонент + компонент освітнього закладу | 175 годин | 280 годин |
Гранично допустиме навантаження | 980 годин | 1 085 годин |
Інваріантна складова (обов’язкові предмети)
У 2019-2020 році для учнів 5 класі (незалежно від регіону, мови навчання та інших параметрів) обов’язковими будуть 11 предметів:
№ | дисципліни | Кількість годин на тиждень |
1 | Математика | 5 |
2 | Російська мова | 5 |
3 | література | 3 |
4 | Іноземна мова | 3 |
5 | Фізкультура | 3 |
6 | Історія | 2 |
7 | Географія | 1 |
8 | музика | 1 |
9 | Образотворче мистецтво | 1 |
10 | Основи безпеки життєдіяльності | 1 |
11 | Технології (праця) | 1 |
Робототехніка замість праць
Нововведенням 2019 року заміна звичного для багатьох предмета «Трудове навчання» курсом «Технології». Більш того, вже в 2019-2020 році п’ятикласників пропонують вивчати робототехніку. У Міносвіти вважають, що чим раніше школярі почнуть знайомитися з сучасними технологіями, тим легше їм будуть даватися курси, пов’язані з цим напрямком в майбутньому.
З основних плюсів введення даного предмета в якості обов’язкового, варто відзначити:
- ранню профорієнтацію для хлопців з технічним складом розуму;
- ефективний розвиток у дітей лідерських якостей;
- навчання роботі з різними платформами;
- розвиток вміння працювати в команді;
- найпотужніша мотивація до вивчення математики і фізики.
Природно, для інтеграції в шкільне навчання таких курсів, буде потрібно поліпшення матеріально-технічної бази. Так, вже в цьому році, багато шкіл Росії повинні отримати нові 3D-принтери і комплекти обладнання, необхідні для проведення практичних занять з робототехніки.
Друга іноземна мова
У листі Міністерства освіти та науки № 08-1214 від 17.05.18 сказано, що другу іноземну мову потрібно включити в освітній стандарт. Проте, в 2018-2019 році не всі школи змогли реалізувати ідею на практиці. Серед проблем, що перешкоджають реалізації вимоги, називають:
- брак кваліфікованих педагогів;
- відсутність програм і навчальних матеріалів;
- брак годин (особливо в школах з 5-денний тижнем навчання);
- негативне ставлення до введення другої іноземної з боку учнів та батьків;
Питання, чи стане норма обов’язкового для учнів 5-9 класів вже в 2019-2020 році, залишається відкритим.
Як правило, основною мовою, що вивчається сьогодні в більшості освітніх установ РФ, є англійська. В якості другого (досліджуваного на базовому рівні), учням російських шкіл можуть запропонувати:
- іспанська;
- французький;
- німецький;
- китайський.
Врятовано складова (предмети за вибором)
На практиці, список предметів, з якими належить познайомитися 5-тіклассніков в 2019-2020 році набагато ширше, так як в освітньому плані будь-якої школи обов’язково є предмети з варіативної складової. Як правило, в розкладі п’ятикласника представлені 15 навчальних дисциплін.
Які саме дисципліни вивчатимуть діти, вирішує педагогічний колектив та адміністрація школи, відштовхуючись від наявності вільних годин, профілю навчального закладу і, в деяких випадках (але далеко не завжди), бажання батьків.
У 2019-2020 році «за вибором» учням в 5 класі можуть запропонувати такі предмети (список може бути розширений):
№ | дисципліни | Особливості |
1 | Природознавство | 1 годину в тиждень |
2 | Біологія | самостійно або в курсі ОБЖ |
3 | Інформатика (ІКТ) | 1-2 години в тиждень |
4 | граждановедение | 1 годину в тиждень |
5 | суспільствознавство | з 6-го класу обов’язково, а в 5 факультативно |
6 | природознавство | 1 годину в тиждень |
7 | Основи релігійних культур і світської етики | |
8 | ОДНКНР (Основи духовно-моральної культури народів Росії) | 1 годину в тиждень |
9 | Краєзнавство | 1 годину в тиждень |
10 | Друга іноземна | повинен перейти в обов’язкові |
Також в розкладі п’ятикласника можуть з’явитися і інші уроки, такі як: ритміка, шахи, проектування, основи фінансової грамотності та ін.
висновок
Дізнатися, які саме предмети вивчатиме в 5 класі ваша дитина можна, ознайомившись з інформацією на офіційному сайті навчального закладу або звернувшись з цим питанням до класного керівника або адміністрації.
Серед батьків все частіше обговорюється тема незгоди з вибором предметів інваріантної складової. Хтось хоче, що б дитина вивчала іноземні мови, а хтось за ранню інтеграцію в технічні науки. Вибираючи школу, в яку малюк піде в 1 клас батьки часто орієнтуються не на програму самого освітнього закладу, а на «хорошого вчителя». Якщо це ваш випадок, то вже в 4 класі необхідно з’ясувати, що буде вивчати дитина в середній школі і, якщо запропонована програма не відповідає вашим очікуванням, задуматися про зміну навчального закладу.
Але, перш ніж прийняти остаточне рішення, обов’язково дізнайтеся, що думає про зміну школи сам учень.