Російська економіка змушена адаптуватися під нові умови, на що вказує затверджена боргова політика РФ на 2018-2020 роки. Не маючи можливості займати грошові ресурси на зовнішніх ринках, на даному етапі поставлена задача не тільки оптимізувати витрати бюджету, а й повноцінно використовувати альтернативні варіанти запозичення, зберігши поточний розмір державного боргу на безпечному рівні. При цьому поточний період буде характеризуватися порівняно низьким темпом зростання обсягу ВВП і суттєвими обмеженнями, які будуть всіляко стримувати приріст цього показника.
державні запозичення
Згідно з положеннями боргової політики на 2018-2020 роки, основним джерелом фінансування дефіциту держбюджету залишаються державні запозичення (зокрема, вже в 2019 році їх обсяг складе не менше 1,2% ВВП). Але в міру скорочення накопичень Резервного фонду обсяги запозичень будуть неухильно зростати (перевага надаватиметься переважно внутрішнього боргового ринку). І не виключено, що бюджетний дефіцит буде покриватися тільки за рахунок використання такого виду фінансування (в 2019 році його частка складе 91%).
За означений період частки зовнішніх запозичень у цінних паперах придбають від’ємне значення, в той час як валові внутрішні запозичення, навпаки, зростуть. Передбачається, що за підсумком вони будуть максимальні за всю історію Росії.
Відповідно, можна чітко простежити тенденцію поступового накопичення великих бюджетних ризиків, що пояснюється в першу чергу можливим погіршенням умов для кредитування і поетапним зростанням боргового навантаження. Як самого негативного сценарію розглядається ситуація, коли РФ, як суверенний позичальник, не зможе залучити кредитні ресурси на прийнятних для себе умовах і в необхідних обсягах.
Внутрішній ринок запозичення
Щоб вирішити проблему бюджетного дефіциту, буде проводитися планомірна боргова політика РФ в 2018-2020 рр. з нарощування запозичення на внутрішньому ринку. І є всі передумови вважати, що при цьому вдасться уникнути небажаного розкручування боргової спіралі і негативних наслідків для ринку корпоративного боргу. Це буде обумовлено зниженням інфляції до 4% і збереженням на помірному рівні ставок в економіці, за рахунок чого привабливість інструментів з фіксованою прибутковістю істотно виросте.
Ще однією передумовою для безпечного нарощування обсягів запозичення стане надлишок ліквідності у російських комерційних банків. Виступаючи в ролі «якірних» інвесторів, вони забезпечать учасникам ринку можливість вкладатися в цінні папери, що стимулює розвиток даного сегмента економіки. І хоча нерезиденти теж будуть купувати ОФЗ, вони, швидше за все, не будуть готові збільшувати обсяги інвестицій, побоюючись подальших економічних санкцій відносно РФ, які можуть обернутися для них втратою вкладених коштів.
Запозичення на зовнішніх ринках
Якщо ситуація не погіршиться, то Російська Федерація зможе утриматися від масштабного запозичення грошових ресурсів в іноземній валюті на міжнародних ринках. Їх приплив може зробити негативний вплив на курс валют і знизити вартість рубля. У зв’язку з цим РФ не відмовиться від практики щорічного запозичення валюти у обмежених обсягах, щоб підтримати репрезентативність кривої прибутковості зобов’язань і зберегти свою присутність на ринку в якості суверенної позичальника. Крім того, це дасть можливість збільшити коло і число потенційних інвесторів, які в разі потреби зможуть надати грошові кошти в обмін на облігації, і поліпшити умови кредитування для корпоративних клієнтів.
В рамках затвердженої політики і для забезпечення рівномірної боргового навантаження на бюджет в аналізованому періоді буде здійснена емісія нових єврооблігацій з метою обміну їх на раніше випущені цінні папери в іноземній валюті.
альтернативні ринки
Поточна геополітична напруженість не пройшла для РФ безслідно: їй був обмежений доступ до зовнішнього фінансування, причому з такою проблемою зіткнулися і окремі російські компанії. З огляду на цей факт, боргова політика РФ на сучасному етапі в 2018-2020 рр. покликана вирішити ще одну задачу — забезпечити суб’єктам господарської діяльності доступ до альтернативних джерел фінансування. І безумовним пріоритетним напрямком в даній області вважається організація випуску нових боргових інструментів — ОФЗ в китайських юанях, призначених для інвесторів з КНР.
Інтерес до національної валюти Китаю зовсім не випадковий: у цій країні спостерігається висока ємність боргового ринку, не кажучи вже про великий потенціал юаня, який може стати новою резервною валютою. РФ також зацікавлена в більш тісній співпраці з КНР, але для здійснення поставленого завдання доведеться вирішити цілий ряд організаційних питань і домовитися про співпрацю з місцевими ринковими регуляторами, які контролюють інвестиційну діяльність. У разі відсутності зацікавленості китайських регуляторів у співпраці з РФ, вихід російських облігацій на ринок КНР не буде реалізований і доведеться шукати інший альтернативний джерело фінансування для покриття поточного дефіциту бюджету.