Головне завдання бюджетної політики РФ на 2019-2020 роки — це оптимізація державних витрат і раціональне використання отриманих податків і зборів з метою забезпечення планомірного економічного розвитку країни, не дивлячись на всі негативні внутрішні і зовнішні чинники. Не виключено, що в цей період обсяг надходжень до бюджету може істотно скоротитися, в зв’язку з чим доведеться закрити окремі соціальні програми, розраховані на підтримку певних категорій громадян.
Зовнішні чинники
У короткостроковій перспективі зовнішньоекономічні умови можуть тільки погіршитися, чому сприятимуть нові і діючі санкції західних країн. У той же час протистояння США та Ірану може призвести до дисбалансу сил на міжнародному нафтовому ринку, що загрожує черговим обвалом цін на «чорне золото». З огляду на всі негативні тенденції, при розробці основних напрямів бюджетної політики на 2019-2020 роки було прийнято рішення приділити велику увагу внутрішнім структурним реформам, щоб дати можливість економіці країни розвиватися в ізоляції при мінімальному зовнішньому впливі.
Поточні санкції практично позбавили РФ і її суб’єктів можливості позичати гроші у інших міжнародних партнерів, а це значить, що покривати дефіцит бюджету доведеться тільки за рахунок власних ресурсів. При цьому дисбаланс державних доходів і витрат може посилитися: якщо вартість нафти знизиться, то буде складніше покривати бюджетний дефіцит особливо на тлі відсутності доступу до кредитних коштів.
Одне з пріоритетних напрямків бюджетної політики на наступні два роки — це використання всіх доступних інструментів і механізмів для зниження залежності економіки від зовнішніх чинників. І основний акцент буде робитися на внутрішніх ринках і підтримки діяльності суб’єктів малого та середнього бізнесу.
Розвиток внутрішнього ринку
На думку аналітиків, в 2019 році темп приросту економіки РФ значно сповільниться. В першу чергу це відіб’ється на інвестиційній активності та готовності іноземних партнерів вкладати гроші в російський бізнес. Очікується, що споживчий попит теж знизиться, причому з 3,5% до 2,6% скоротиться норма заощадження, що буде свідчити про неготовність громадян витрачати свої доходи на покупку товарів і оплату послуг. Побоюючись погіршення ситуації, споживачі будуть більше зберігати, ніж витрачати, що відіб’ється на обсязі товарообігу і виручці комерційних підприємств.
Але міністри впевнені, що вже до 2020 року економіка адаптується під поточні умови, тим більше що для цього будуть зроблені наступні кроки:
- Залучення для розвитку бізнесу приватних інвесторів. З цією метою буде збільшена частка інвестицій у ВВП до 25% (на поточний момент — це 21,5%).
- Перерозподіл доходів держбюджету.
- Створення сприятливих умов для розвитку приватного підприємництва. Для реалізації цього напрямку на найближчі 6 років буде розроблена необтяжлива тарифна і податкова політика, а також буде прийнята система для підтримки банківського регулювання. Держава в свою чергу постарається поступово відмовитися від політики жорсткого контролю, щоб у суб’єктів МСБ було більше можливостей і свободи при прийнятті рішень.
податкові зміни
В рамках реалізації бюджетної політики на 2019-2020 рр. уряд планує внести ряд змін до чинної редакції Бюджетного кодексу для пом’якшення оподаткування приватного бізнесу, щоб створити всі умови для його повноцінного розвитку.
Суб’єкти МСБ беруть безпосередню участь у формуванні дохідної частини бюджету: крім того, що вони створюють робочі місця і виробляють продукцію, такі підприємства справно платять податки, які згодом йдуть на соціальні виплати і утримання держапарату. Але, з причини високої податкового навантаження і тотального контролю з боку наглядових органів, частина підприємств МСБ знаходяться «в тіні», через що бюджет недоотримує частину надходжень. І уряд має намір боротися з цим явищем, створивши для приватного бізнесу самі лояльні умови для розвитку і виходу «з тіні». Зокрема, це буде виражено в зміні податкових ставок і навіть у скасуванні справляння раніше діючих фіскальних зборів. З цією метою будуть реалізовані такі заходи:
- можливе скасування податку на рухоме майно;
- спрощення процедури відшкодування ПДВ російським експортерам;
- зміна порядку застосування інвестиційного податкового вирахування, що допоможе розширити сферу його використання;
- введення податку на професійні доходи, ніж зможуть скористатися самозайняті громадяни, які надають послуги приватного характеру, але не працюють під виглядом ІП;
- введення певних преференцій і пільг для нових підприємств;
- стягування нового податку в нафтовій галузі (спочатку в якості експерименту);
- зниження експортного мита на нафту і пропорційне зростання ПВКК;
- зміна порядку оподаткування нерухомого майна і т. д.
Підтримка нових підприємств
Влада має намір і далі дотримуватися політики формування відкритого простору, створивши всі передумови ринковим гравцям для ведення чесної бізнес-діяльності. У найближчі кілька років для реалізації такої стратегії будуть створені єдині митні і податкові бази, а підприємства будуть змушені повсюдно впроваджувати в свою роботу інноваційні технології, які дозволять їм використовувати і зберігати цифрові дані.
Влада також має намір надати максимальну підтримку починаючим компаніям і організаціям. Їм буде надана окрема пільга — «старт 0»: якщо заяву на реєстрацію юридичної особи або індивідуального підприємця буде подаватися в електронному вигляді, то можна буде не платити обов’язкову мито і знизити суму витрат на організацію бізнес-діяльності.
У 2019-2020 рр. питання державної допомоги і спонсорства буде піднято на новий рівень, тим більше що багато підприємств зацікавлені в додатковому фінансуванні (приватному бізнесу не завжди доступні кредитні ресурси, так як банки з великою недовірою ставляться до нових підприємств). Передбачається, що для цих цілей будуть використовуватися кошти Фонду розвитку інфраструктури, який буде заснований в 2019 році.
Підтримка бізнесу буде здійснюватися як регіональними, так і федеральними властями. А щоб суб’єкти були зацікавлені в розвитку приватного бізнесу, будуть засновані щорічні гранти в розмірі 20 000 000 000 крб., Які будуть присуджуватися лідерам, що зуміли максимально розкрити свій податковий потенціал.