Реформа освіти в Росії до 2020 року | постанови

Починаючи з 2018 року в Росії почали проводити ряд реформ, спрямованих на поліпшення сфери освіти, і триватиме цей процес до 2020 року. Зміни торкнуться як дошкільна освіта, так і вища. У Міністерстві планують міняти все: і методи навчання, і технології. Що вже було зроблено, а які реформи ще чекають?

Зміни в Міністерстві науки

У минулому році в Держдумі було схвалено рішення про розділення Міністерства науки на 2 відомства: Міносвіти, відповідає за дошкільний і середній рівень, а також Міністерство науки і вищої освіти. Федеральне агентство наукових організацій буде ліквідовано.

Реорганізація повністю закінчиться в першій половині 2019 року. Крім того, керівництво над російськими школами перейде в одні руки — регіональним органам влади. У 2018 такий підхід був успішно застосований в 19 регіонах РФ, тому прийнято рішення затвердити його по всій країні. Подібні зміни повинні позитивно позначитися на стані сфери освіти в цілому.

Під новим керівництвом планується провести ряд реформ. Нацпроект «Освіта», який був прийнятий восени 2018, включає в себе 10 проектів, які зачіпають школи, середні і вищі навчальні заклади. Реалізовувати його будуть протягом 5 років. Головні цілі проектів:

  • створити сучасну освітню середу, а також розвинену інфраструктуру в навчальних закладах;
  • зробити навчання якісним і доступним (у тому числі для дітей з обмеженими здібностями);
  • знайти і заохотити талановитих молодих людей;
  • розвинути ефективні системи додаткової освіти дітей;
  • підготувати висококваліфікованих фахівців, навчаючи їх на підставі передових технологій;
  • розвинути потенціал педагогів.

Студент біля дошки

Президент Путін поставив завдання вивести освіту в країні на конкурентоспроможний рівень, щоб Росія входила в 10-ку країн-лідерів по його якості. Міністерства освіти та науки вже підготувало оновлену систему виховання і навчання. Були прийняті кращі світові методики і випущена відповідна література для педагогів. Поступово змінюється концепція викладання різних предметів, а також критерії оцінювання. Що конкретно чекає кожен рівень освіти в найближчі роки?

Дитячі садки

У цій сфері ще рік тому стояла проблема з нестачею місць у дитячих садках, тому було вжито відповідних заходів. Влада впровадили систему онлайн-черзі, зобов’язали сади брати всіх дітей, відкрили і продовжують відкривати нові установи для дошкільнят. Всього на цю мету було виділено 24,5 млрд. Руб. За планом державного проекту, до закінчення 2020 року в яслах має бути місце для кожної дитини.

Також для поліпшення якості виховання і навчання в садочках поступово вводять програми, що передбачають роботу за комп’ютером. Таким чином у малюків з дитинства закладаються основи програмування.

школи

Найближчі реформи освіти, які теоретично повинні відбутися в Росії до 2020 року, включають:

  • Створення єдиної бази навчальної літератури для шкіл. Всі будуть навчатися за одними і тими ж підручниками, щоб якість підготовки залишалося приблизно на однаковому рівні. Для порівняння: тільки по російській мові зареєстровано 80 навчальних посібників.
  • Розробку оновленої навчальної програми. У ній можуть бути додані такі предмети, як астрономія, Семьеведеніе, технологія і шахи. Школярі вивчатимуть 2 іноземні мови: один — з 1-го класу, і другий — з 5-го.

Англійська мова в школі

  • Перехід на 12-бальну систему. Починаючи з 1937 року і до цього дня в російських школах застосуються 5-бальна система, тому логічно, що вона вже застаріла. Така система не ефективна, у багатьох країнах від неї давно відмовилися.
  • Додавання історії в число обов’язкових предметів, які здають на ЄДІ.
  • Реалізацію проекту «Учитель майбутнього», який передбачає створення нової системи атестації директорів і вчителів. Також у педагогів буде можливість кар’єрного росту, виходячи з досягнень в роботі. З’являться додаткові посади — старший і провідний вчитель.

Для батьків планують відкрити сайт, на якому можна отримати консультацію з питань навчання. Цей проект має назву «Сучасний батько».

Крім цього, уряд має намір виділити кошти на поліпшення матеріальних ресурсів. Головними напрямками в цій галузі є:

  • ремонт освітніх установ, а також доріг, які до них ведуть;
  • забезпечення додаткових навчальних місць;
  • закупівля транспорту для перевезення дітей, що проживають далеко від школи;
  • будівництво лабораторій, 34 технопарків «Кванторіум», центрів по типу «Сіріус», а також оздоровчих таборів.

Цікаво: будівництво нових шкіл дозволить незабаром скасувати багатозмінної навчання (зараз уроки проводять в 2 і 3 зміни).

Якщо буде реалізований проект «Цифрова школа», то навчання перейде в цифровий формат. Для цього кожній школі буде забезпечений доступ до інтернету. Друковані видання замінять на цифрові, і вся звітність теж буде здаватися в цифровому форматі. Школярі навіть зможуть переглянути уроки онлайн, якщо вони відсутні через хворобу. У більш віддаленій перспективі — застосування технології доповненої реальності і впровадження навчально-методичних комплексів на базі штучного інтелекту, який буде підлаштовуватися під можливості і потреби кожної дитини.

проект

На такі інновації потрібно багато часу і коштів. Навіть покупка електронних пристроїв для кожної дитини може стати перешкодою для деяких сімей. Так що до повної реалізації проекту пройде ще багато років. Проте, в 2020 в навчальний процес обіцяють ввести електронні навчальні ігри та симулятори.

Коледжі та технікуми

На думку експертів, якщо вчасно не реформувати систему середньої освіти, незабаром виникне проблема з-за того, що в коледжі і технікуми надходитиме більшу кількість учнів, ніж на них виділяється коштів з бюджету. Людям потрібні професії, які гарантують працевлаштування, тому близько 40-50% школярів збираються йти після 9-го класу. З такою тенденцією через 2-3 роки в СПО установах буде вчитися на третину більше студентів. У той же час ніякого збільшення фінансування не передбачається.

Щоб уникнути біди, Міністерства освіти та науки пропонує проект зі створення Центрів професійної мобільності, які будуть працювати на базі коледжів і технікумів. У таких закладах люди зможуть отримати професійну підготовку за певним профілем, або підвищити кваліфікацію. За даними статистики, саме кадрів середньої ланки зараз і не вистачає.

Загалом має бути побудовано не менше 7 центрів, в яких будуть навчати 50 найбільш затребуваним професіям. Причому навчати будуть не тільки випускників шкіл, а й дорослих, які бажають отримати додаткову професію або підвищити кваліфікацію. Для осіб з обмеженими можливостями протягом 2-х років відкриють не менш 30 центрів отримання профільної освіти.

навчання вчителів

ВНЗ

До завдань Федеральної цільової програми, яка повинна бути реалізована до 2020, входять:

  • впровадження нових освітніх програм магістратури та аспірантури;
  • впровадження передових технологій;
  • здійснення проектів з будівництва установ лабораторного, спортивного та комунального типу;
  • усунення дефіциту місць в гуртожитках;
  • розробка нових інструментів оцінки якості навчання.

Всі реформи, вироблені в ВУЗах спрямовані на досягнення конкурентоспроможності на світовому рівні, щоб іноземні студенти приїжджали вчитися в Росію. Так, в планах уряду запустити грантові програми для учнів з інших країн і побудувати нові кампуси.

Щоб зберегти фахівців з вищою освітою на своїх місцях, планується провести ряд змін:

  • відкрити в кожному регіоні центри інноваційного, технологічного і соціального розвитку при Університетах, щоб навчальні заклади могли дати можливість випускникам розвиватися після отримання дипломів;
  • збільшити розмір грантової підтримки ВНЗ і стипендій для аспірантів;
  • відкрити програми довгострокового фундаментального дослідження.

Знову-таки, на ці заходи необхідно близько 2 трлн. руб. Поки що невідомо, яким чином буде профінансовано реформа, а значить не можна точно сказати якими шляхами її проведуть.

Ссылка на основную публикацию