Зміст
«Навчати і вчитися» — під таким девізом проходить федеральний конкурс «Учитель року Росії — 2019». Мета цього заходу — привернення уваги громадськості до педагогічних здобутків, підняття престижу професії, обмін досвідом з колегами з усіх куточків країни, підняття викладацької діяльності на міжпредметних рівень, залучення школярів і батьків в освітній процес.
відбір кандидатів
Конкурс проводиться щорічно і має великий резонанс у професійному середовищі, його організатором є Міністерство освіти. Федеральному змагання передують відбіркові етапи, що проводяться на локальних рівнях:
- муніципальний — серед району (міста, поселення),
- регіональний — за суб’єктами Росії.
Порядок проведення відбіркових турів в 2019 році не має загального регламенту і визначається Департаментом освіти регіону самостійно. Лауреати регіонального рівня стають учасниками фінального, федерального етапу. Якщо посів перше місце на рівні регіону з яких-небудь причин не може брати участь, замість нього вирушає педагог, який посів друге місце. До загальних вимог для номінантів на звання «Учитель року» відносяться:
- Стаж педагогічної діяльності не менше 3 років.
- Вища освіта.
- Атестаційна або кваліфікаційна категорія «учитель».
- Робота в даний час на посаді, по якій учасник номінується на конкурс.
Категорії номінацій також визначаються регіональними органами влади самостійно. Основна номінація — Педагог року — вчитель-предметник, який буде представляти регіон на федеральному рівні. Інші категорії номінацій представляють додаткову освіту, початкову школу, викладання національної мови, навчання дітей з особливостями розвитку і т.д.
Час проведення регіонального етапу в 2019 році визначається регламентом регіону, але зазвичай випробування тривають з січня по квітень, в травні вже визначено фіналіст, який візьме участь у всеросійському конкурсі.
У Москві
«Педагог року» в столиці проводиться з особливим розмахом. Особливість відбору кандидатів в тому, що як такого муніципального рівня немає — учасниками стають переможці учительських фахових олімпіад. Офіційний сайт, на якому розміщена інформація про порядок проведення заходу pedagog.mosedu.ru/o-konkurse.html. Всі положення прикріплені в розділі «Документи». Учасники, що стали призерами олімпіад, повинні зареєструватися в особистому кабінеті до 28 грудня 2018 року. Далі їх чекає кілька турів:
- Перший етап з 14 по 31 січня 2019 року: виступ «Я — московський учитель», авторська стаття по заданій темі, дистанційне вирішення ситуаційної задачі.
- Другий етап з 23 по 30 березня: прес-конференція, розробка колективного проекту, проведення майстер-класу з фокус-групою, розмова зі школярами, розмова з міністром.
Крім основної номінації, московський конкурс включає номінації «Учитель-дефектолог року», «Педагог-психолог року», «Вихователь року», «Керівник гуртка».
Як взяти участь
Порядок, відповідно до якого проводиться випробування, був затверджений Оргкомітетом в 2018 році. Відповідно до документа, термін проведення — вересень-жовтень 2019 року. На офіційному сайті конкурсу teacher-of-russia.ru можна ознайомитися з положенням про заході «Учитель року» та іншими актуальними документами. Фіналісти регіонального відбору повинні зареєструватися на цьому ресурсі до 1 серпня 2019 року. В електронній анкеті зазначаються відомості:
- особисті дані, в тому числі паспортні;
- не менше 3 фотографій;
- адреса особистого сайту або блогу, де педагог публікує тематичні матеріали;
- місце роботи, послужний список;
- відомості про освіту і кваліфікаційної категорії;
- дані про громадську діяльність та сімейний стан;
- девіз, професійне кредо, цікаві відомості про конкурсанта.
Крім того, оргкомітет регіону поштою надсилає пакет документів, куди входить заяву конкурсанта, уявлення, згода на обробку персональних даних, інформаційну карту і довідки про перемогу в регіональному відборі.
Завантажити положення про конкурс «Учитель року»:
етапи конкурсу
Учасникам заходу «Педагог року» належить пройти кілька випробувань: заочний етап і очний, що включає в себе три тури. Відбіркові тури найчастіше проводяться в Москві, а фінал і нагородження — в суб’єкті переможця попереднього року. У 2019 він пройде в Чеченській республіці.
Заочний
Кандидати проходять дистанційний відбір: матеріали готуються і розміщуються на сторінках особистого сайту або блогу, де з ними знайомиться журі.
- Методичне портфоліо учасника «Інтернет-ресурс». Розміщення матеріали оцінюються за критеріями інформативності, безпеки, використання зворотного зв’язку, оформлення.
- Есе «Я — вчитель» на тему, яка оголошується на семінарі перед випробуванням. На написання дається 5 годин, обсяг — 4000 знаків. Оцінюється професійна грамотність, актуальність, аргументи, самоаналіз, шляхи вирішення виявлених проблем.
очний
Цей етап проводиться в школах, обраних оргкомітетом як майданчиків конкурсу.
Перший тур включає:
- Методичний семінар. 20-хвилинний виступ перед журі, де конкурсант транслює свої педагогічні методи і напрацювання. Критерії оцінки: навички комунікацій, оригінальність і творчість, практична обгрунтованість, коректність, методична грамотність.
- Урок. Заняття зі школярами, що проводиться на тему, відповідну плану навчання даного класу. Якщо предмет конкурсанта не вивчається, урок дається на вступну тему. Оцінюється за критеріями мовної грамотності, взаємодії з аудиторією, ефективності, аналізу, організації, міжпредметних зв’язків, творчому підходу.
Другий тур включає випробування:
- Майстер клас. Виступ перед журі і рештою учасників з метою демонстрації індивідуальних професійних прийомів і досягнень, інноваційних методів навчання (20 хвилин, 5 хвилин — відповіді на питання). Критерії: обґрунтованість, актуальність, ціннісна культура, творчий і дослідницький підхід, мовна та предметна грамотність, результативність.
- Класна година. Демонстрація навичок виховної роботи в форматі 20-хвилинної бесіди з учнями. Список тем готує журі, вибирають тему обговорення школярі. У цьому випробуванні оцінюються особистісні якості виступаючого, мовленнєвий взаємодія, компетентність, аргументованість позиції, залученість учнів.
- Освітній проект. Учасники об’єднуються в групи по 5 осіб згідно з жеребом, вибирають тему проекту, розподіляють завдання і готуються протягом 7 годин. Представлення проекту проходить в форматі виступу (20 хвилин). Критерії: культура взаємодії і комунікацій, результативність, аргументованість, застосовність розробок, творчість та оригінальність.
Третій тур складається з одного випробування — розмова з Міністром освіти. Формат — діалог протягом 60 хвилин на тематику, певну оргкомітетом. Оцінюються такі якості, як комунікативна культура, масштабність і нестандартність мислення, аргументована особиста позиція, розуміння тенденцій освітньої політики.
Нагородження
Головним призом для всіх, які беруть участь в конкурсі «Учитель року», є суспільний резонанс і демонстрація професійних досягнень. Звання «Вчителі року» навіть на рівні регіону — велика честь для школи, що піднімає її рейтинг, який визначає надходження субсидій від муніципального бюджету. Нагороди визначаються в кожному регіоні самостійно і залежать від спонсорів і бюджетних дотацій. Найчастіше це збільшення зарплати і присудження додаткових премій, а також вручення сертифікатів та інших матеріальних цінностей.
Переможці та номінанти федерального етапу отримують широку популярність в професійних колах. Всім учасникам вручаються грамоти, а лауреатам — цінні призи, які визначаються оргкомітетом. Призом, які уособлюють емблему заходу, є кришталева статуетка пелікана. Переможцю пропонується тимчасово (протягом 1 року) зайняти посаду, пов’язану з управлінням у сфері освіти: лауреату 2018 року запропонували роботу в МГУ, а попереднього фіналісту — посаду радника при комітеті освіти в Держдумі.