Фінансова стабільність, основні зміни напрямків грошових потоків, коливання валют і рівень інфляції в країні протягом найближчих років багато в чому залежать від основного економічного документа країни — проекту бюджету на плановий період. Протягом 2017 року було розроблено проект для трирічного періоду з 2018 по 2020 рік. Він складався їх трьох основних частин, які будуть реалізовані відповідно в 2018, 2019 і 2020 роках.
У листопаді Держдума здійснила останній перегляд і остаточно затвердила закон про бюджет 2018, а також стратегію бюджету 2019 року. Після триразового внесення поправок більшістю голосів ці документи були підписані.
Відповідно до запланованих перспективами в 2 найближчі роки намічається тенденція до зміцнення позицій макроекономічної ситуації. Це ознаменує початок переходу від шокової фази економіки, яка була спровокована зовнішніми факторами, до плавної стабілізації і адаптації. Щоб макроекономіка Росії мала можливість швидше подолати цей рубіж, проект передбачає зміну розмірів і цільових направлень видаткової і дохідної частин.
Основні параметри
Під час затвердження закону міністр фінансів вказав на найважливіші напрямки федерального бюджету періоду 2018 — 2020 років:
- стабілізація соціальної сфери;
- всі рівні оборони і оборонної промисловості;
- зміцнення державної економічної ситуації.
Ці ж сфери стануть основними напрямами видатків: 36,4% складуть витрати на соцсферу, 29% — на військову і оборонну промисловість, 14,7% — на стабілізацію національної економіки.
Обсяги витрат були відкориговані і збільшені в порівнянні із запланованим законом рівнем:
- в 2018 — на 300 млрд рублів;
- в 2019 — на 200 млрд рублів.
Основні параметри бюджету на 2018 рік:
- дефіцит — 1,33 трлн;
- доходи — 15,18 трлн;
- витрати — 16,51 трлн.
Основні прогнозовані параметри на 2019 рік:
- дефіцит — 867,01 млрд;
- доходи — 15,55 трлн;
- витрати — 16,42 трлн.
Перегляд макропрогнозу дозволив відкоригувати дані по дефіциту для найближчого року на 0,2% (з 1,6% до 1,4% ВВП).
Зовнішній державний борг
Ситуація по зовнішніх позиках планує реалізацію у вигляді євробондів (7 млрд в рік терміном на 30 років). Міністерство фінансів працює над програмою обміну попередніх євробондів на 4 млрд щорічно. Це надасть відразу три виграшних моменти:
- скорочення зовнішнього держборгу Російської федерації;
- зменшення щорічних сум на обслуговування держборгу;
- урізання загальної суми виплат за зовнішнім держборгом.
Протягом двох найближчих років коливання зовнішньої позики становитимуть 70,2 — 72 млрд, таку ситуацію можна вважати показником високої стабільності.
Для балансу будуть проводитися подальші запозичення у вигляді облігацій Федерального позики, які не перевищать 870 млрд, що на 130 млрд вигідніше, ніж спочатку передбачав проект.
Головні пріоритети бюджету
Для найближчих 12 місяців Міністерство фінансів визначило пріоритетні завдання, якими стали інвестиційне стимулювання бюджету і соціальні зобов’язання.
Для стимулювання зростання економіки передбачається кілька механізмів:
- зниження бюджетного дефіциту;
- впровадження пом’якшуючих заходів в кредитно-грошовій політиці;
- підтримка приватних інвестиційних ресурсів.
З цього випливає, що оподаткування приватного бізнесу не буде збільшуватися, протягом планового періоду закономірно буде відбуватися вкладення коштів в нові потужності виробництв шляхом пільгового податку на прибуток для інвестиційних програм.
Що стосується соціальної складової, державні соціальні програми заплановані до виконання при будь зовнішньоекономічної ситуації, що дозволить не відступати від закону і забезпечити стабільне виконання всіх параметрів соцгарантій для населення. Ці заходи знижують напруженість в суспільстві і гарантують забезпечення тих соціальних груп, які найбільше потребують підтримки.
зміна МРОТ
Цей параметр не переглядався протягом тривалого часу, тому при формуванні бюджету був розглянутий і схвалений проект закону про підвищення мінімального розміру оплати праці на рівні не менше 9,489 тис. Рублів. Ця сума наближається до 85% прожиткового мінімуму.
На цьому підвищення МРОТ в найближчому майбутньому не припиниться: до 2020 року існуючий розмір (7,8 тис. Рублів) виросте більше, ніж на 50%. Через 12 місяців цей показник планується вивести на один рівень з прожитковим мінімумом, до чого давно прагнула вище керівництво Мінпраці та соцзахисту. Цей захід дозволить наблизитися до адекватного рівня оплати праці, що дозволяє забезпечити всі базові потреби трудящої людини в будь-якій галузі і при будь-якій професії.
Бюджетна федеральна сфера понесе додаткові витрати, пов’язані з підвищенням МРОТ, в розмірі 7,2 млрд на найближчі 12 місяців і ще 12 млрд на 2019 рік. Цей законопроект торкнеться близько 4 млн трудящих громадян Росії.
Акциз на паливо
Для збільшення дохідної частини було прийнято рішення про зміну акцизного збору з продажу автомобільного палива. Підняття в розмірі на 1 рубль за кожен м3 має збільшити дохід в бюджет мінімум на 40 млрд. Це закономірно і очікувано вплине на вартість палива, збільшивши його у всіх регіонах.
Запропоновано поетапне збільшення цін на бензин на 1 рубль (на початку І і ІІІ кварталу), а також цін на дизельне паливо на 0,5 рубля в ті ж терміни. Це допоможе створити основу для фінансування зведення нових автодоріг в Калінінграді, в Криму і в далекосхідних регіонах.
Приватизація і дивіденди
Передбачена подальша приватизація державних активів, яка принесе в бюджет від 400 млрд на рік. Виплата дивідендів запланована і для банків, які є державними.
На реалізацію цієї стратегії багато в чому впливає ринкова кон’юнктура, але загальний курс на зниження частки державних структур в економіці буде незмінним.
До кінця 2019 року заплановано виділення 28 млрд, які підуть на часткову приватизацію акцій таких підприємств:
- ВТБ;
- «Алроса»;
- «Транснефть»;
- «Російські залізні дороги»;
- «Транснефть»;
- «РусГідро»;
- «Совкомфлот» і ін.
Їх приватизація в запланованому розмірі повинна була відбутися раніше, але ці заходи не були втілені в життя через несприятливу економічну ситуацію.
Головне завдання проекту бюджету зводиться до зменшення утворився розриву між його прибутковими та видатковими частинами. Оскільки 2018 вже практично починається, можна сподіватися, що всі пункти програми будуть максимально виконані. Але до осені, коли відбудеться затвердження бюджету на 2019 рік, на все його статті може істотно вплинути рівень інфляції.
Такий вплив буде особливо різким у випадку, якщо дефіцит перевищить очікувану норму. При такій картині Держдума буде змушена опрацювати і запропонувати план стабілізації проекту, внести безліч корективів і знайти нові механізми, здатні привести в баланс дохідної та видаткової частин бюджету.