Уряд Росії затвердив проект федерального закону про бюджет на 2019 рік, а також попередній план бюджету на 2020-2021 роки. Після прийняття Держдумою, Радою Федерації і підписання президентом цей проект стане законом, за яким країна буде існувати в найближчому майбутньому.
Основні параметри
Ключові показники Проекту федерального бюджету на 2019-2021 роки представлені в таблиці.
Валовий внутрішній продукт РФ, трлн. рублів | 106 | 111 | 118 |
Доходи, трлн. рублів | 20 | 20 | 21 |
Доходи,% ВВП | 19 | 18 | 18 |
Витрати, трлн. рублів | 18 | 19 | 20 |
Профіцит, трлн. рублів | 2 | 1 | 1 |
Середня ціна на нафту марки Urals, доларів США | 63 | 60 | 58 |
Середній курс національної валюти за долар США | 64 | 64 | 64 |
Індекс споживчих цін, % | 4.3 | 3.8 | 4 |
Державний борг (без урахування зобов’язань державних корпорацій і банків), трлн. рублів | 16 | 18 | 20 |
Очевидно, що головним джерелом доходів залишаються прямі і непрямі надходження від видобутку нафти, природного газу та інших сировинних товарів. Уряд планує, що середня ціна на російську нафту буде стабільною, залишаючись на рівні близько 60 доларів за барель, однак це не гарантовано.
Влада Росії заявляють про значне зростання ВВП країни в 2019-2021 роках, стабільному курсі рубля по відношенню до долара, а також про порівняно низьку інфляцію (близько 4%). Як наслідок, в майбутньому федеральному бюджеті закладено помітне перевищення доходів над витратами за рахунок зростання податкових надходжень (збільшення ПДВ та ін.). Державний борг РФ в 2019-2021 роках збільшиться з 16 до 20 трлн. рублів, що на думку офіційних осіб є «нормальним показником». Дані цифри є тільки «верхівкою айсберга» і відносяться, головним чином, до внутрішнім державним боргом. Вони не включають в себе значні зобов’язання державних корпорацій і банків перед нерезидентами, які номіновані в іноземній валюті.
Структура витрат за проектом федерального бюджету на 2019 і наступні роки залишається традиційною для Росії. Головною статтею є витрати на «оборону і національну безпеку» (фінансування армії, МВС, спецслужб і т.п.). У 2019 ці асигнування складуть приблизно 5,2 трлн. рублів або близько 30% всіх витрат. У 2021 році відповідні витрати зростуть до 5,5 трлн. На «загальнодержавні питання» планується виділити 1,4 трлн. рублів (1,5 трлн. у 2021 році). Ряд експертів звертає увагу на значне збільшення асигнувань на статтю, що передбачає виплату премій і інше матеріальне заохочення для державних службовців. Ці витрати виростуть зі 139 млрд. Рублів в 2019 році до 284 млрд. В 2021 році.
На економіку в проекті федерального бюджету передбачається виділити в наступному році 2,6 трлн. рублів (2,8 трлн. у 2021 році). За рішенням уряду РФ буде засновано спеціальний «Фонд розвитку», який буде фінансувати різні інфраструктурні проекти «стратегічного значення». Серед планованих «будівництв століття» високошвидкісні магістралі Москва-Казань і Краснодар-Грозний, міст, що з’єднує острів Сахалін з Хабаровським краєм, резервний міст через Волгу і ін.
Сукупні витрати на соціальну політику в Росії складуть в 2019 році приблизно 4,9 трлн. рублів. У 2021 році їх планують скоротити до 4,75 трлн. Велика частина «соціальних» грошей піде на виплату різних пенсій та допомог. На освіту буде виділено 827 млрд. Рублів (4,5% всіх витрат), на потреби охорони здоров’я близько 655 млрд. (3,6%).
Специфікою федерального бюджету Росії є вкрай висока частка «закритих» статей. Велика частина всіх асигнувань на «оборону і безпеку» класифіковані як «секретні» або «цілком таємні».
Більш того, значні «закриті» статті витрат можна виявити в таких розділах як «освіта», «охорона здоров’я», «засоби масової інформації» і навіть «фізична культура і спорт». Передбачені також засекречені трансферти з федерального «гаманця» в регіональні. У сукупності «закрита» частина федерального бюджету приблизно виросте до 2020 року до 20% всіх витрат. Такий специфічний підхід до державних фінансів виділяє Росію серед більшості країн світу.
Проект бюджету Санкт-Петербурга, Москви і області на 2019 рік
Офіційні доходи цих міст формуються, головним чином, на основі наступних надходжень:
- податок на доходи фізичних осіб, зокрема індивідуальних підприємців;
- податок на прибуток і майно організацій;
- орендні платежі;
- інші податки, акцизи і збори.
Звертає на себе увагу, що офіційні фінанси Москви перевищують сумарні витрати Московської області та Санкт-Петербурга разом узяті. Більш того, столиця Росії перевершує Санкт-Петербург і Підмосков’ї за цим показником в 3-4 рази. Витрати Москви можна порівняти з державними бюджетами деяких країн світу, наприклад Білорусі, Єгипту, Казахстану, Люксембургу, Марокко та Словаччини. Ключові показники регіональних фінансів на 2019 і 2020 роки представлені в таблиці.
Доходи, Москва | 2207 | 2317 |
Витрати, Москва | 2344 | 2430 |
Дефіцит, Москва | 137 | 113 |
Доходи, Московська область | 635 | 668 |
Витрати, Московська область | 649 | 670 |
Дефіцит, Московська область | 14 | 2 |
Доходи, Санкт-Петербург | 576 | 620 |
Витрати, Санкт-Петербург | 628 | 675 |
Дефіцит, Санкт-Петербург | 52 | 55 |
Серед найважливіших статей витрат цих суб’єктів РФ:
- рішення транспортних проблем (будівництво та ремонт доріг, розв’язки, метро і т.п.);
- фінансування житлово-комунального господарства (енергетика, водопостачання, вивезення сміття та ін.);
- облаштування території, вулиць, дворів;
- соціальна підтримка (доплати до пенсій, зарплат);
- інфраструктурні та «іміджеві» проекти (будівництво стадіонів, шкіл, медичних установ і т.п.).
Наявної дефіцит бюджетів Москви, Московської області та Санкт-Петербурга покривається, як правило, за рахунок зовнішніх позик і федеральних трансфертів.