1 січня 2019 року в Росії стартує сміттєва реформа, згідно з якою нас чекають зміни в правилах утилізації відходів. Для громадян зміниться порядок нарахування оплати і вартість послуги, а владі регіонів належить чимала робота по вибору оператора, на якого буде покладено реалізацію програми.
Законодавча база
Правила поводження та утилізації відходів населення і підприємств регламентуються Федеральним законом № 89, підписаним ще в 1998 році. Згідно з ним, відповідальними за утилізацію відходів були муніципалітети, і ця послуга вважалася з ряду житлових. Але така схема давно віджила себе, в результаті чого багато міст країни стали просто потопати в смітті, приклад чого — скандал в Челябінську восени 2018, коли в місті просто перестали утилізувати побутові відходи.
Про проведення реформи заговорили ще в 2017, і вилилося все це під внесення змін до чинного законодавства: Путін підписав ФЗ № 503-ФЗ, за яким уповноваженими за збір, накопичення і переробку відходів, а також систему класифікації сміття стають регіони. Влада на місцях самі вирішують, де будувати накопичувальні майданчики, кого призначати відповідальними за вивезення, при цьому жителі мають право голосу в цьому питанні.
Підготовка до вступу реформи в силу почалася ще в 2018. До 1 травня місцева влада мала вибрати регіонального оператора, а до 1 липня встановити тарифи на послуги. До цього ця функція покладалася на муніципалітети, а оплата за утилізацію сміття входила в суму за утримання будинку.
Положення на місцях
До кінця червня 2018 року регіональна оператори були обрані в 67 суб’єктах Російської Федерації і тільки в 11 з них вони почали працювати. 13 регіонів до цього часу тільки оголосили конкурс, а в Москві, Самарі і Пермському краї, схоже, взагалі забули про реформу. Затвердження тарифів і зовсім затягнулося. Виходить, що всі терміни були зірвані, тому абсолютно незрозуміло, як закінчиться справа зі сміттям з 1 січня. Населення з нетерпінням чекає новин про те, які ж цифри будуть проставлені в квитанціях з комунальними платежами.
І справа тут зовсім не в небажанні займатися вирішенням проблеми, а в малих термінах на реалізацію проекту. Багато регіонів просто не мають можливість швидкої зміни правил роботи з відходами, адже крім банального вивезення сміття машинами треба за новими правилами обладнати полігони. Парадоксально, що найпроблемніші в цьому плані міста отримали відстрочку, а значить, що люди в них нічого, крім підвищення цін на цю послугу не отримають.
Проблеми реалізації реформи
Реформа не вирішує проблеми оточення міст і сіл звалищами. Перспектива позбутися них з’явиться тільки у міст федерального значення: Москви, Санкт-Петербурга і Севастополя, де просто змушені будуть будувати сучасні комплекси з переробки сміття. В інших же регіонах, а тим більше в сільській місцевості, жителі все так же будуть жити біля смітників, при цьому платити за послугу їм треба буде в рази більше. За правилами, полігон повинен бути обладнаний за 50 км від населеного пункту, але де при цьому в суб’єктах РФ взяти стільки вільного простору, щоб через ці 50 км не потрапити в одне із сіл, залишається незрозумілим.
Другий момент — сортування сміття. Регіональний оператор відповідає за збір, транспортування і здачу відходів на полігон, при цьому схеми обладнання сміттєвих майданчиків окремими контейнерами немає, як і немає порядку їх забору перевізниками. Якщо робити за правилами, то в кожному дворі на відстані не менше 20 метрів від будинку повинна з’явитися бетонна площадка з металевою огорожею, на якій повинні стояти контейнери для різного виду відходів, в тому числі і для небезпечних (люмінесцентних ламп, батарейок, які люди просто викидають разом з побутовими відходами). У густонаселених містах таку розкіш зможуть дозволити собі не всі двори. Плюс до цього — кілька машин, що займаються збором конкретного виду сміття. До такого повороту подій готові далеко не всі регіони.
Скільки платити
Переклавши повноваження на регіональні влади, уряд, схоже, забула про проблему і навіть не дало ніяких рекомендацій, як розрахувати вартість нової послуги. Єдине, що стане загальним для всіх суб’єктів — отримання плати не з розрахунку квадратних метрів, на яких проживає сім’я, а від кожного її члена. Виходить, що навіть за старими тарифами плата повинна збільшитися. Зі вступом в силу реформи і збільшенням витрат, пов’язаних з утилізацією сміття, в комунальних платіжках загрожує з’явитися досить значна сума.
Остаточних розцінок поки немає, але прогнози не втішні. У деяких регіонах сума за вивезення сміття зросте в 4-10 разів, а десь і в 50-60. При цьому кожен регіон буде поділений ще й на зони, в яких можуть діяти різні тарифи. Загальна схема розрахунків виглядає так: в кожному регіоні встановлюється норматив накопичення сміття на одну людину і затверджуються розцінки оператора. Обидві цифри перемножуються і діляться на 12. Прогнозують, що в середньому по країні сума за вивезення ТПВ виросте на 12%. Тим же жителям, які захочуть брати участь в програмі роздільного збору сміття, будуть надані пільги.
Що зміниться з початком сміттєвої реформи: відео