Обов’язкове страхування автоцивільної відповідальності (ОСАЦВ) було введено в Росії в 2003 році. Всі власники транспортних засобів (легкові автомобілі, вантажівки, мотоцикли і т.п.) повинні мати відповідний поліс, а за їзду без страховки накладається штраф. До недавнього часу більшість водіїв вважало такі штрафи незначними, але ситуація може змінитися в 2019 році.
Навіщо потрібен поліс ОСАГО і як оформити поліс
Цей вид страхування необхідний для покриття можливих збитків, завданих водієм транспортного засобу. Відшкодування виплачується страховою компанією як в разі матеріального збитку, так і в разі шкоди, заподіяної життю і здоров’ю інших людей. Якщо в результаті дій водія постраждало тільки чуже транспортний засіб, то відшкодування, як правило, здійснюється в безготівковій формі, тобто у вигляді оплати відповідного ремонту.
При оформленні ОСАЦВ страхові компанії застосовують ряд підвищувальних і понижувальних коефіцієнтів, що враховують вік, стать, водійський стаж, регіон проживання та інші характеристики застрахованої особи і його автомобіля. Базові тарифи на покупку цієї страховки встановлюються Центральним банком Росії. В даний час максимальне відшкодування по ОСАГО в Росії складають 500 000 рублів. Це сума далеко не завжди покриває вартість реального збитку, що є серйозною проблемою.
З 2015 року поліс можна оформити в електронному вигляді через Інтернет з його наступною роздруківкою на звичайному принтері. В цьому випадку водієві також доведеться пред’явити документи, необхідні за офіційними нормативами страховими компаніями. Зокрема, необхідно надати (у вигляді сканів):
- паспорт;
- водійське посвідчення;
- свідоцтво про державну реєстрацію транспортного засобу;
- діагностичну карту, що підтверджує справність транспортного засобу.
До юридичних осіб можуть бути пред’явлені додаткові вимоги при оформленні ОСАЦВ.
Штраф за водіння без страховки
Співробітники ГИБДД і інші представники влади можуть перевіряти наявність у водіїв поліса ОСАЦВ. За водіння без поліса або якщо термін дії страховки в 2019 році закінчився, накладається штраф. На сьогоднішній день, в разі відсутності страховки, він становить 800 рублів. Якщо поліс є, але оформлений з порушеннями (не вказані ті чи інші відомості та ін.), Штраф становить 500 рублів. Всі ці фінансові стягнення повинні бути оплачені протягом 20 днів. В іншому випадку сума штрафу істотно зросте. За один день водій може бути перевірений і оштрафований за їзду без ОСАГО кілька разів.
При покупці нової машини її власник має право їздити на ній без страховки до 10 днів (при пред’явленні підтверджуючих документів).
В цьому випадку штрафи не накладаються. Аналогічним чином при купівлі-продажу старої машини її колишній господар може оформити спеціальний договір (в простій письмовій формі), що дозволяє покупцеві використовувати дане авто без оформлення ОСАГО до 10 днів з моменту угоди. У такому договорі обов’язково повинна бути вказана відповідна дата, що обмежує час легальної їзди без страховки.
Багато власників транспортних засобів в Росії свідомо відмовляються від придбання обов’язкової страховки. Це пояснюється завищеними (на думку водіїв) тарифами страхових компаній, маленькими компенсаційними виплатами, а також частими випадками шахрайства зі страховкою, що призводить до відмови в отриманні будь-якого відшкодування. За останні роки в країні виявлені численні зловживання в сфері ОСАГО. Вони пов’язані, головним чином, з діяльністю фірм-посередників, які «допомагають» водіям оформити поліс. Крім того, відзначені випадки, коли страхові компанії без достатніх підстав відмовляли в компенсаційні виплати або взагалі не були зацікавлені оформляти поліси в деяких «збиткових» з їх точки зору регіонах Росії.
очікувані нововведення
У зв’язку з вищесказаним влада вирішила «закрутити гайки» в сфері ОСАГО. Жорсткість державного регулювання відбувається за кількома напрямками:
- Центральний банк змінив ряд правил оформлення електронних полісів, щоб уникнути можливих зловживань. Наприклад, всі поліси, що купуються через Інтернет, тепер набирають законної сили тільки через три доби (оформити ОСАГО прямо на місці ДТП вже вийде). Детальніше про ці зміни можна дізнатися на сайті Центрального банку Росії cbr.ru/osago/.
- У Державну Думу внесений проект федерального закону, що збільшує штрафи за водіння транспорту без страховки в 2019 році. Згідно з цим проектом штрафи для російських водіїв перестануть бути «символічними». Вони будуть прирівняні до повної вартості ОСАГО на один рік, тобто складуть не менше 8 000 рублів. Крім того, співробітники ГИБДД, можливо, отримають право відправляти автомобілі без оформленої страховки на штрафстоянка за рахунок їх власників.
- Запущено пілотний проект автоматизованого виявлення автовласників, які не оформляють страховку. Уже в 2019 році такі пости відеофіксації ОСАГО можуть з’явитися у всіх регіонах РФ.
Держдума розглядає проект про збільшення штрафів за відсутність ОСЦПВ: відео
Нові подробиці про камерах ОСАГО
Пілотний проект, який стартує в кінці 2018 року на території Москви, покликаний підтвердити ефективність використання фотофіксації в боротьбі з автовласниками, свідомо не оформляють обов’язковий поліс ОСАГО.
Виконавчий директор РСА Євген Уфімцев розповів, як буде працювати нова система автоматичного визначення порушників.
Перш за все, буде створено єдиний реєстр застрахованих авто, в який будуть заносити всі номери транспортних засобів, на які оформлено поліс встановленого зразка. Інтелектуальна система буде зчитувати дані з камер спостереження, і порівнювати їх з єдиною базою РСА. Власникам авто, номера яких будуть відсутні в списку застрахованих авто, отримають так звані «листи щастя», оплатити які буде необхідно не пізніше, ніж 20 днів з моменту фіксації порушення.
При цьому, фіксувати авто система може неодноразово навіть протягом доби, що з урахуванням передбачуваного підвищення штрафів за відсутність поліса ОСАЦВ, може суттєво вдарити по кишені ухиляється від оформлення страховки.
Важливо! Старт пілотного запуску системи знову відклали на невизначений термін.
Виявилося, що реалізувати такий хорошу ідею на практиці набагато складніше, ніж описати її роботу і очікуваний результат.
- По-перше, ідентифікація авто повинна здійснюватися за номером, але дане поле не є обов’язковим для заповнення при оформленні страховки.
- По-друге, організація процесу зберігання і обробки такого великого обсягу інформації вимагає певних технічних можливостей від самої системи, що являє собою не менш складне завдання, вирішити яку, як видно, технічній службі поки так і не вдалося.
Швидше за все, перша проблема буде усунена найближчим часом шляхом введення єдиного цифрового бланка ОСАГО. Над другою теж працюють, і ефективне рішення буде знайдено фахівцями вже найближчим часом. Тому, жителям столиці варто подбати про наявність ОСЦПВ вже сьогодні, що б через кілька днів або тижнів не опинитися в дуже неприємному становищі, несподівано отримавши відразу кілька листів зі штрафами.