Прийом на інтернатуру в 2019-2020 роках відновлений не буде, а для отримання необхідної спеціалізації майбутнім лікарям доведеться вступати в ординатуру — такі зміни передбачені затвердженою медичною реформою, покликаною підвищити якість обслуговування в лікувальних установах і рівень кваліфікації медичного персоналу. Нагадаємо, в 2016 році інтернатура була скасована для фармацевтів і лікарів-стоматологів, в 2017 році — для педіатрів і терапевтів, а в 2018 році — для решти медичних спеціальностей. І наскільки таке рішення дозволить досягти поставленої Міністерством охорони здоров’я завдання — заповнити «прогалини» в сільських амбулаторіях, де спостерігається дефіцит кваліфікованих кадрів, стане ясно тільки через кілька років, коли будуть оприлюднені перші результати медичної реформи.
Новий підхід до оцінки знань
Якби в раніше діючу освітню систему були внесення зміни, то, успішно закінчивши інтернатуру в 2020 році, студент міг би отримати сертифікат, який фактично допустив би його до виконання прямих обов’язків (згодом кожні 5 років йому б довелося підтверджувати свою кваліфікацію, щоб мати право працювати в лікарнях і поліклініках). Але замість сертифікації молодий спеціаліст тепер повинен буде проходити акредитацію, без якої він не зможе приступити до роботи і отримати допуск до пацієнтів.
Акредитація — це отримання певної кількості балів, які нараховуються за:
- участь в різних медичних заходах (конференціях, семінарах, тренінгах та т. д.);
- видання статей та наукових робіт в періодиці, книгах і т. д .;
- застосування складних схем при лікуванні важких захворювань і т. д.
Передбачається, що дана методика оцінки знань буде запущена з 2021 року. Але до сих пір залишається багато питань, які стосуються порядку проведення акредитації (хто буде оплачувати проживання та поїздку до місця її проведення, чи можна буде скоротити час прийому пацієнтів, щоб була можливість брати участь в наукових дослідженнях або семінарах і т. Д.) І методики виставлення балів. Втім, в Міністерстві пояснюють, то найближчим часом всі ці питання будуть ретельно проаналізовані та опрацьовані, і скасування інтернатури відбудеться максимально м’яко і без будь-яких наслідків.
Умови вступу в ординатуру
Фактично інтернатура і ординатура в 2019-2020 рр. мають багато спільного, враховуючи, що після закінчення такого навчання майбутній медик зможе отримати вузьку спеціалізацію і дозвіл на роботу з пацієнтами. Але, якщо вірити нововведень, які були ініційовані Міністерством у рамках реформи, вступити в ординатуру буде дуже непросто, особливо якщо стоїть завдання зайняти бюджетне місце. А якщо медик вирішить відмовитися від такого етапу навчання, то він зможе працювати тільки терапевтом, що істотно скоротить його професійні можливості.
Іспит в ординатуру буде складатися з декількох частин:
- Тестування, яке включає в себе 60 питань (по загальним медичним знанням). На його проходження відводиться тільки 1 годину і за цей час треба правильно відповісти мінімум на 70% питань.
- Отримання бали за поточний стаж. У зв’язку з тим, що за роботу в сільській місцевості медикам буде нараховуватися більшу кількість балів, це має стимулювати їх переїжджати «в глибинку» і після закінчення ВНЗ хоча б кілька років працювати в сільських клініках (перед вступом в ординатуру).
Додаткові бали також будуть нараховуватися за червоний диплом і за отримання Президентської стипендії. Відповідно, у студентів, які навчаються на контракті, буде не так багато шансів накопичити достатню кількість балів (особливо якщо вони не працювали в сільській місцевості), щоб продовжити навчання.
Після підрахунку отриманого кількості балів приймається рішення про прийом абітурієнта в ординатуру.
Недоліки нової системи
Надходження в ординатуру стане єдиною можливістю для молодого медика отримати необхідну йому спеціалізацію і продовжити роботу за покликанням. І хоча, з одного боку, нововведення допоможе залучити лікарів на роботу в сільські амбулаторії, з іншого боку, затверджена система ще вкрай недосконала і має цілий ряд недоліків:
- Загальний рівень професіоналізму лікарів може істотно знизитися, тому що багато фахівців будуть змушені витрачати більше часу на підробітки, щоб оплачувати дороге навчання в ординатурі.
- Відсутність мотивації для підвищення рівня знань у кураторів і викладачів. Як відзначають самі студенти, деякі доктора безвідповідально ставляться до своїх обов’язків і просто перекладають на ординаторів свою паперову роботу, замість того, щоб ділитися з ними знаннями і досвідом роботи.
- На отримання додаткових балів не можуть розраховувати студенти, які не перебувають на бюджетній формі навчання. Крім того, вони не нараховуються за наукові роботи хоча, на думку викладачів, саме такий вид діяльності набагато краще відображає ступінь поточних знань студентів.
Передбачається, що відсоток учнів, які не зможуть вступити до ординатуру, буде досить високим. З теоретичної точки зору, на отримання спеціалізації зможуть розраховувати лише старанні студенти з високим рівнем знань і певним досвідом роботи. Втім, як дане нововведення буде реалізовано на практиці, покаже тільки час і перші результати роботи впроваджуваної Міністерством реформи.