У числі податкових змін, які вступають в силу в 2019 році, буде підвищення акцизів на бензин. Платежі виростуть практично в півтора рази. Такий захід викликає у автомобілістів справедливі побоювання про подорожчання палива, адже акцизи вважаються однією з основних складових його ціни. Але представники влади запевняють, що стрибка цін на АЗС вдасться уникнути, оскільки для цього є достатньо інструментів. Для виробників в Уряді теж обіцяють додаткові «бонуси», які допоможуть компенсувати зростаючу податкове навантаження і провести грамотну реформу нафтової галузі.
Законодавча база
Питання перегляду акцизних ставок на бензин чиновники обговорювали ще з початку 2018 року, але стрімке підвищення цін на паливо спонукало прийняти тимчасове рішення не просто знизити акцизний збір на 3000 і 2000 рублів на бензин і дизпаливо відповідно, але і не підвищувати його з 1 липня, як це було раніше заплановано (близько 700 руб. за тонну). Завдяки таким заходам ситуація на паливному ринку стабілізувалася: зростання оптових цін зупинився, а на заправних станціях вони навіть трохи впали.
Але вже з наступного, 2019 року, планові заходи щодо підвищення акцизів на бензин будуть реалізовані в повному обсязі. Мова про це йде в положеннях закону № ФЗ-301, який Президент Росії підписав 3 вересня 2018 року. Актуальна інформація про зміни в період 1.07.2018- 31.12.2021 відображена в таблиці:
підакцизні товари | Акцизні ставки, руб. за 1 тонну | |||
1.07-31.12 2018 р | 2019 р | 2020 р | 2021 р | |
Автомобільний бензин: | ||||
не відповідає класу 5 | 13 100 | 13 100 | 13 100 | 13 624 |
класу 5 | 8 213 | 12 314 | 12 752 | 13 262 |
Дизельне паливо | 5 665 | 8 541 | 8 835 | 9 188 |
моторні масла | 5 400 | 5 400 | 5 616 | 5 841 |
авіаційний гас | 2 800 | 2 800 | 2 800 | 2 800 |
Середні дистиляти | 6 665 | 9 241 | 9 535 | 9 916 |
Таким чином, з 1 січня 2019 гряде збільшення акцизів для бензину класу Євро-5, дизпалива і середніх дистилятів. В результаті вони будуть збільшені до тих розмірів, які спочатку були заплановані до впровадження на 1 червня 2018 року. Далі підвищення належить в 2020 році, але воно буде не настільки відчутним. Якщо в 2019 році розмір платежів збільшиться майже в 1,5 рази, то до 2020 року зростання буде більш плавним і за рік не перевищить 300-500 руб. за тонну палива.
При цьому акцизи на моторні масла, бензин, який не відповідає 5-му класу, авіаційний гас будуть незмінними протягом 2019 р, і тільки до 2020-2021 р.р. для них заплановано підвищення.
Що буде з цінами на паливо
Хоча зобов’язання зі сплати акцизів лягають на плечі виробників, їх розмір в результаті включається до відпускної вартості палива і насправді компенсується споживачами. Незважаючи на їх підвищення влада запевняє, що різкого зростання вартості Безіна в Росії вдасться уникнути і утримати ціни в 2019 році принаймні в межах темпів інфляції.
Для цього планується застосовувати:
- Негативні акцизи для бензину і дизпалива, що реалізуються російськими компаніями для внутрішнього ринку. Це дозволить компенсувати зростання акцизних платежів в 2019 році, а також нестабільність рубля, тому населення не буде переплачувати при купівлі палива. З іншого боку, такий захід зажадає значних витрат з держбюджету (до 300 млрд. Руб.) На підтримку балансу цін на паливному ринку.
- Підвищувальні коефіцієнти, множимо на базові значення негативних акцизів. Таку пропозицію можливо по відношенню до нафтопереробних компаній, завершимо будівництво установок глибокої переробки нафтосировини.
- Впровадження держмита для експортних операцій по паливу як тимчасовий захід, що зробить експорт менш вигідним для виробників. У разі стрибка цін на паливо на внутрішньому ринку величина держмита може становити до 90% мита на нафту. Але застосування такого інструменту пов’язане зі зниженням можливих доходів представників ринку, тому він розглядається в якості однієї з крайніх заходів.
Ці варіанти поки знаходяться на рівні обговорень і конкретний алгоритм їх впровадження поки не затверджений. Експерти вважають, що пропоновані заходи допоможуть стримати зростання цін на бензин за умови, що не буде різких стрибків у вартості нафти на світовому ринку (наприклад, у зв’язку з ембарго для Ірану або різкою девальвацією рубля по причині санкцій для держбанків), що зробить експорт набагато більш вигідним напрямком. В останньому випадку можлива нестача нафтопродуктів на внутрішньому ринку, що неминуче призведе до підвищення цін.
Втім, представники галузі налаштовані не зовсім оптимістично, оскільки поряд зі зростанням акцизів в 2019 році належить збільшення ПДВ з 18 до 20%. За їх словами, одночасне збільшення цих податків може привести до того, що ціна бензину збільшиться в межах 4,4 рублів за кожен літр.